article

Experiment Concerning Training of Future Chemistry Teachers

Václav Richtr, Matyáš Konopa

information

volume: 31
year: 2022
issue: 2
fulltext: PDF

online publishing date: 23/8/2022
DOI: 10.14712/25337556.2022.2.2
ISSN (Online): 2533-7556

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní License.

abstract

This paper deals with an experiment during the bachelor’s study at the Department of Chemistry, FPE UWB in Pilsen and its importance for the training of future chemistry teachers. The focus of the work is in the organization and content of laboratory exercises in organic chemistry. This ranges from the classic concept of laboratory exercises to procedures appropriate to current legislation and pursuing economic and environ- mental considerations. The exercises are spread over six working days and include work with smaller quantities of substanc- es in addition to macro scale work. Particular attention is paid to the preparation of ethyl acetate using the classical method, including analysis of the individual steps of the procedure. A modified esterification procedure suitable for use in secondary education is also mentioned. In addition to work based on synthesis, the isolation of natural substances is also applied. Much attention is paid to the work on the stabbing and chromatographic methods. The importance of quoted sources for a deeper understanding of the incremental problems of certain procedures is high- lighted.


keywords

experimental activity, laboratory exercises, thin-layer chromatography

fulltext (PDF )

PDF

References

Klinotová, E., Klinot, J., Máca, B., Trnka, T. & Všetečka, V. (1980). Základní cvičení z organické chemie. Praha: Univerzita Karlova v Praze. 60-08-80.17/33.

Mayo, D. W., Pike R. M. & Trumper P. K. (2001). Microscale Techniques for the Organic Laboratory. John Wiley & Sons, New York. ISBN 0-471-24909-2.

McMurry, J. (2015). Organická chemie. Brno: VUTIUM. ISBN 978-80-214-4769-1.

Mohring, J. R., Hammond, CH. N., Schatz, P. F. & Morrill, T. C. (2003). Modern Projects and Experiments in Organic Chemistry. W. H. Freeman and Company, New York.

Pachmann, E. & Hofmann, V. (1981). Obecná didaktika chemie. Praha: SNP, 14-459-81.

Prokša, M., Drozdíková, A., Igaz, C. & Gašparik, V. (2015). Didaktika a technika školských pokusov z chémie. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave. ISBN 978-80-223-3755-7.

Richtr, V. & Kraitr, M. (2004). Tenkovrstvá chromatografie ve výuce chemie. In: Sborník katedry chemie Západočeské univerzity v Plzni, CHEMIE XX Plzeň, ZČU v Plzni (s. 57–71). ISBN 80-7043-296-9. Dostupné z https://old.fpe.zcu.cz/kch/studium/racionalizace.html. (Staženo 2. 8. 2021).

Richtr, V. & Kraitr, M. (2006). Příprava a využití ozonu ve školních podmínkách. In: Sborník katedry chemie Západočeské univerzity v Plzni, CHEMIE XXI, Plzeň, ZČU v Plzni (s. 47–61). ISBN 80-7043-452-x. Dostupné z https://old.fpe.zcu.cz/kch/studium/racionalizace.html. (Staženo 2. 8. 2021).

Richtr, V., Kraitr, M. & Štrofová, J. (2010). Práce s malými kvanty látek v přípravě budoucích učitelů chemie. In: Sborník přednášek z mezinárodní konference konané dne 29. 9. – 1. 10. 2010 v Trojanovicích „Aktuální aspekty pregraduální přípravy a postgraduálního vzdělávání učitelů chemie“. Ostrava, Ostravská univerzita v Ostravě (s. 234–236), ISBN 978-80-7368-426-6. Dostupné z https://old.fpe.zcu.cz/kch/studium/racionalizace.html. (Staženo 2. 8. 2021).

Richtr, V., Rieger, D., Vála, L., Štrofová, J. & Kraitr, M. (2015). Příprava ozonu pro školní i laboratorní užití. In: Chemické listy 109, 10, s. 799–803.

Richtr, V., Šnaiberková, M. & Štrofová, J. (2015). Výzkumná činnost studentů v racionalizaci experimentální přípravy budoucích učitelů chemie. In: Sborník příspěvků XXIV. Mezinárodní konference o výuce chemie „DIDAKTIKA CHEMIE A JEJÍ KONTEXTY“. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta (s. 162–165).

Richtr, V. & Novák, L. (2019). Modifikace chemického experimentu v racionalizaci experimentální přípravy budoucích učitelů chemie. In: Biologie – Chemie – Zeměpis 28, 1, s. 10–16. https://doi.org/10.14712/25337556.2019.1.2

Trnka, T. et al. (1989). Praktikum z organické chemie. Praha: SPN, 17-414-89.

Zdroj 1 RVP pro základní vzdělávání. Dostupné na http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani (staženo 11. 1. 2022).

Zdroj 2 RVP pro gymnázia. Dostupné na http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-gymnazia (staženo 11. 1. 2022).


We use cookies to analyse our traffic. More information