article

Comparison of Biology Textbooks Used in Czech Republic and Bulgaria with Special Reference to Parasitology

Marie Glavanakovová, Jan Andreska

information

volume: 31
year: 2022
issue: 4
fulltext: PDF

online publishing date: 2/3/2023
DOI: 10.14712/25337556.2022.4.3
ISSN (Online): 2533-7556

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní License.

abstract

This article aims to compare Czech and Bulgarian Biology textbooks for primary and secondary schools with a special fo- cus on parasitic organisms. The goal was to determine the differences in the creation of textbooks and whether the topic of parasitology is comprehended in a fundamentally different way. The evaluation was performed as a qualitative analysis as the textbooks were scored according to pre-set criteria. Furthermore, in the quantitative part of the research, the occurrence of mentioned individual parasites in the examined textbooks was monitored. The analysis also focused on the comparison of educational systems and educational programs taking parasitic organisms into consideration. In the article, a conclusion was made that both regions have modern textbooks of a high standard but in Bulgaria there is a better integration of health education in textbooks than in the Czech Republic. Last but not least, the article describes significant differences in the secondary school curricula.


keywords

Biology, parasite, textbook, Czech Republic, Bulgaria

fulltext (PDF )

PDF

References

Balada, J. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Výzkumný ústav pedagogický v Praze.

Balada, J. (2021). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: RVP ZV. Výzkumný ústav pedagogický v Praze.

Černík, V. (2016). Přírodopis 6: Zoologie a botanika: Pro základní školy. SPN – pedagogické nakladatelství.

Dobroruka, L. J., Berger, Z., & Balzarová, M. (2010). Přírodopis I pro 6. Ročník základní školy. Scientia.

ECDC. (2020). Echinococcosis—Annual Epidemiological Report for 2020. European Centre for Disease Prevention and Control. https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/echinococcosis-annual-epidemiological-report-2020

ECDC. (2021, listopad 25). Trichinellosis—Annual Epidemiological Report for 2019. European Centre for Disease Prevention and Control. https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/trichinellosis-annual-epidemiological-report-2019

Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. (2021). Compulsory education in Europe: 2021/22. Publications Office. https://doi.org/10.2797/659411

EpiDat, & ISIN. (2022). Státní zdravotní ústav – Výskyt vybraných hlášených infekcí v České republice, leden–prosinec 2021, porovnání se stejným obdobím v letech 2012–2020. http://www.szu.cz/uploads/documents/szu/infekce/2021/tabulka_leden_prosinec_2021.pdf

Eurydice. (2021a, 2022). Bulgaria Overview. Eurydice – European Commission. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/bulgaria_en

Eurydice. (2021b, 2022). Czech Republic Overview [Text]. Eurydice – European Commission. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/czech-republic_en

Glavanakovová, M. (2022). Komparace učebnic přírodopisu používaných v České republice a Bulharsku se zvláštním zřetelem na parazitologii [Diplomová práce]. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studií. Vedoucí práce: Andreska, Jan. 123 s.

Hertig, E. (2019). Distribution of Anopheles vectors and potential malaria transmission stability in Europe and the Mediterranean area under future climate change. Parasites & Vectors, 12(1), 18. https://doi.org/10.1186/s13071-018-3278-6

Chakarova, B., Kichukova, K., & Karaslavov, G. (2015). A short historical overview of malaria in worldwide and in Bulgaria. The fight against malaria—The main task of sanitary epidemiological station in Stara Zagora in the first year of its opening, 1950. Trakia Journal of Science, 13(Suppl.2), 151–154. https://doi.org/10.15547/tjs.2015.s.02.032

International Baccalaureate Organization. (2016). International Baccalaureate Diploma Programme Subject Brief: Sciences: Biology—High Level. https://www.ibo.org/globalassets/publications/recognition/biologyhl2016englishw.pdf

Kočárek, P. (2016). Přírodopis 7. Prodos.

Kvasničková, D. (2009). Ekologický přírodopis 6: Pro 6. Ročník základní školy. Fortuna.

Kvasničková, D. (2019). Ekologický přírodopis pro 7. Ročník základní školy. Fortuna.

Maňák, J., & Knecht, P. (Ed.). (2007). Hodnocení učebnic. Paido ed. pedag. literatury.

MON.bg. (2020). Учебни програми за профилирана подготовка. https://mon.bg/bg/100598

MON.bg. (2022). Учебни програми по класове. https://mon.bg/bg/28

Musilová, E., Konetopský, A., & Vlk, R. (2018). Přírodopis 6. 1. Díl – Úvod do učiva přírodopisu.

Pelikánová, I. (2021). Přírodopis 6 – Nová generace. Fraus.

Poulin, R., & Randhawa, H. S. (2015). Evolution of parasitism along convergent lines: From ecology to genomics. Parasitology, 142(S1), S6–S15. https://doi.org/10.1017/S0031182013001674

Rainova, I., Harizanov, R., Kaftandjiev, I., Tsvetkova, N., Mikov, O., & Kaneva, E. (2018). Human Parasitic Diseases in Bulgaria in Between 2013-2014. Balkan Medical Journal, 35(1), 61–67. https://doi.org/10.4274/balkanmedj.2017.0167

Roberts, L. S., Janovy, J., Nadler, S., & Roberts, L. S. (2013). Gerald D. Schmidt & Larry S. Roberts’ foundations of parasitology (Ninth edition). McGraw Hill.

Stejskal, F., Nohýnková, E., Kosina, P., & Kulichová, J. (2018). Diagnosis, treatment and prophylaxis of malaria in the Czech Republic. Klinická Mikrobiologie a Infekční Lékařství, 24(1), 20–30.

Školský zákon. (2004). Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.

Vieweghová, T. (2019). Přírodopis 6: Úvod do přírodopisu: Učebnice pro 6. ročník základní školy nebo primu víceletého gymnázia. Nová Škola – DUHA s.r.o.

Vlk, R., & Kubešová, S. (2018). Přírodopis 6. 2. Díl – Bezobratlí živočichové.

Volf, P., & Horák, P. (2007). Paraziti a jejich biologie. Triton.

WHO. (2020). Vector-borne diseases. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/vector-borne-diseases

World Health Organization. (2021). World malaria report 2021. World Health Organization. https://apps.who.int/iris/handle/10665/350147

Žídková, H., & Knůrová, K. (2015). Hravý přírodopis 6: Pro 6. ročník ZŠ a víceletá gymnázia. Taktik.

Кабасанова, М., & Големански, В. (2018). Биология и здравно образование за 7. Клас. Просвета.

Овчаров, В., & Димитров, О. (2018). Биология и здравно образование за 7. Клас. КЛЕТ БЪЛГАРИЯ ООД + БУЛБЕСТ 2000. https://bg.izzi.digital/DOS/35866/74641.html

Шишиньова, М., & Павлова-Тонкова, Д. (2019). Биология и здравно образование за 7. Клас. КЛЕТ БЪЛГАРИЯ ООД + АНУБИС. https://bg.izzi.digital/DOS/37132/37134.html


We use cookies to analyse our traffic. More information