INTERDISCIPLINARY FIELDWORK EDUCATION WITHIN THE GEOCAMP SUMMER SCHOOL
Fieldwork education is a mandatory part of the educational process in Czechia. Within the framework of education, it is also recommended to use interdisciplinary (intersubject) relationships. However, such fieldwork education, which would accentuate this interdisciplinarity, is often absent from the conceptual strategy of schools in Czechia, or interdisciplinary links are often implemented randomly in fieldwork education. Their educational potential is used only to a small extent. The aim of this paper is to describe the didactic concept of the Geocamp summer school, which took place in July 2023 in the Ralsko National Geopark with the participation of experts from GeoCamp Iceland and, from a didactic point of view, focused precisely on the development of interdisciplinary relationships within the framework of fieldwork education and mainly in the educational area of Man and Nature at the elementary school level (ISCED level 2). Emphasis was also placed on the connection with the cross-cutting topic of Environmental Education (formation of a relationship to a place). The teaching is based on the constructivist concept; it is also based on the concept of inquiry-based learning and conceptual learning, uses various forms of fieldwork, and is aimed at fulfilling cognitive, conative, but also affective educational goals and the development of several important student competencies.
fieldwork education, interdisciplinarity, geography education, Ralsko Geopark
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives: Complete Edition. New York: Longman.
Boyle, A., Maguire, S., Martin, A., Milsom, C., Nash, R., Rawlinson, S., Turner, A., Wurthmann, S., & Conchie, S. (2007). Fieldwork is Good: the Student Perception and the Affective Domain. Journal of Geography in Higher Education, 31(2), 299–317. https://doi.org/10.1080/03098260601063628
Bradbeer, J. (1996). Problem-based learning and fieldwork: A better method of preparation? Journal of Geography in Higher Education, 20(1), 11–18. https://doi.org/10.1080/03098269608709340
Campbell, S. (2006). Layers of place. Interdisciplinary Studies in Literature and Environment, 13(2), 179–183. https://www.jstor.org/stable/44070266
Cílek, V. (2000). Geodiverzita: Geologická rozmanitost Čech. Vesmír 79, 95; 2000/2.
Činčera, J., Jančaříková, K., Matějček, T., Šimonová, P., Bartoš, J., Lupač, M., & Broukalová, L. (2016). Environmentální výchova z pohledu učitelů. Brno: Masarykova univerzita. https://doi.org/10.14712/18023061.534
DgfG (2022). Geographie – Das Zukunftsfach. Deutsche Gesellschaft für Geographie.
Dostál, J. (2013). Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání. E-Pedagogium, 13(3), 81–93. https://doi.org/10.5507/epd.2013.034
Ellis, A. K., & Fouts, J. T. (1996). Handbook of educational terms and applications. Princeton: Eye on Education.
Florentina, M., & Barbu, M. (2015). An inter-disciplinary approach in teaching geography, chemistry and environmental education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 180, 660–665. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.175
Foster, E. J., Dodge, R., & Lash, J. (2021). NCGE-Geocamp Iceland: 2021 Field Guide. Originally developed by Jacqueline Waite and Robert Morrill. National Council for Geographic Education.
GA (2009). A different view – a manifesto from the Geographical Association. Geographical Association. ISBN 978-1-84377-242-2.
German Geographical Society DGfG (2012). Educational standards in geography for the intermediate school certificate. Bonn, Selbstverlag Deutsche Gesellschaft für Geographie, 2012. Retrieved from: https://vgdh.geographie.de/wp-content/docs/2014/10/geography_education.pdf
Gold, J., Jenkins, A., Lee, R., Monk, J., Riley, J., Shepherd, I., & Unwin, D. (1991). Teaching Geography in Higher Education: A Manual of Good Practice. Oxford: Blackwell.
Hofmann, E. (2003). Integrované terénní vyučování. Brno: Paido.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-805-9.
Krajhanz, J. (2014). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7063-2014
Kříž, M. et al. (2020). Zamiluj si přírodu: knížka námětů na posilování vztahu k přírodě. Kněžice: Chaloupky. ISBN 978-80-906417-5-4.
Kučerová, S., Kopp, J., Čechurová, M., & Kulhánek, M. (2013). Mezipředmětové vazby geografie/zeměpisu. Geografické rozhledy, 22(4), 18–19.
Ložek, V., Cílek, V., Lisá, L., & Bajer, A. (2020). Geodiverzita a hydrodiverzita. Praha: Dokořán. ISBN 978-80-7363-961-7.
Marada, M., Hanus, M., Řezníčková, D., Matějček, T., Hofmann, E., Svatoňová, H., & Knecht, P. (2017). Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika. Výstup projektu Strategie a cíle geografického vzdělávání TAČR č. TD03000475. Praha: Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy.
Massey, D. (1991). A global sense of place. Marxism Today. June, 24–29.
MŠMT (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
MŠMT (2021). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR. https://revize.edu.cz/files/rvp-zv-2021-s-vyznacenymi-zmenami.pdf
Oost, K., De Vries, B., & Van der Schee, J. A. (2011). Enquiry-driven fieldwork as a rich and powerful teaching strategy–school practices in secondary geography education in the Netherlands. International Research in Geographical and Environmental Education, 20(4), 309–325. https://doi.org/10.1080/10382046.2011.619808
Pasch, M. et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
Pastorová, M. (Ed.) et al. (2011). Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (1995). Pedagogický slovník. Praha: Portál. ISBN 80-7178-029-4.
Roberts, M. (2013). Geography Through Enquiry: Approaches to teaching and learning geography in the secondary school. Sheffield: The Geographical Association.
Rubáš, D., Drápela, E., Ólafsson, A., Mužák, P., Mrázová, L., & Zágoršek, K. (2023). Activity Book of Geocamp – příručka pro terénní výuku. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7494-661-5.
Soukupová, P., & Chocholoušková, Z. (Eds.) et al. (2020). Mezipředmětovost ve vybraných vzdělávacích oblastech RVP: Metodika transdisciplinárního inovativního kurzu a studijní text pro přípravu studentů na integraci mezipředmětových vztahů do výuky. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. ISBN 978-80-261-0979-2.
Starý, K., & Rusek, M. (2019). Rozvoj mezipředmětových vztahů ve škole. Metodický materiál pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-100-5.
Svobodová, H., Mísařová, D., & Hofmann, E. (2016). Analýza školních vzdělávacích programů ve vztahu k terénní výuce. In A. Nováček (Ed.), Sborník příspěvků. Výroční konference České geografické společnosti. Geografické myšlení jako aktuální společenská výzva (s. 292–302). České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Svobodová, H., Misařová, D., Durna, R., Češková, T., & Hofmann, E. (2019). Koncepce terénní výuky pro základní školy. Brno: Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9246-2019
Tomčíková, I., & Rubáš, D. (2023). Pupils' relationship to their local region. Geografická revue, 19(1), s. 76–92. https://doi.org/10.24040/GR.2023.19.1.76-92
Vlček, A. (1912). Vycházky se školní mládeží. Zábřeh: Družstvo knihtisk.