article

Exploring Biology Education: Activities Enhancing Science Concept Learning

Kateřina Jančaříková, Antonín Jančařík

information

volume: 32
year: 2023
issue: 3
fulltext: PDF

online publishing date: 24/1/2024
DOI: 10.14712/25337556.2023.3.2
ISSN (Online): 2533-7556

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní License.

abstract

The understanding of technical concepts is a prerequisite for science education. Education cannot proceed satisfactorily unless the teacher and the pupil have the same (or at least very similar) conceptions of the same content under the same word. The process of concept acquisition (crystallization) starts with motivation (the pupil's willingness to acquire the concept), proceeds through isolated models and their generalization to generic models and abstraction. In this paper, one of the pathways by which crystallization can be fostered, i.e., systematic work with isolated models, is presented. Examples representing typical models, atypical models and apparent models are sought for basic systematic categories (classification of birds, fish, etc.). For reference purposes, QR codes linking to worksheets for teachers and pupils are embedded in the paper. This method can be recommended for practicing the understanding of all taxonomic categories as well as other abstract scientific concepts.


keywords

abstraction, didactics of biology, isolated models, crystallization of concepts, models (typical, atypical, apparent), concepts

fulltext (PDF )

PDF

References

Čížek, F. (1978). Úvod do speciálních didaktik přírodovědných předmětů. Praha: SPN.

Hejný, M., Kuřina, F. (2015). Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Třetí vydání. Praha: Portál, Pedagogická praxe.

Hejný, M. (2004). Mechanizmus poznávacího procesu. In Milan Hejný, Jarmila Novotná, Naďa Stehlíková (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, s. 23–42.

Hejný, M. (2014). Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Holeček, V. (2004). Vliv způsobu výuky na utváření pojmů. Česká asociace pedagogického výzkumu

Jančaříková, K. (2017). Modely v didaktice biologie. Biologie-chemie-zeměpis, 26(1). https://doi.org/10.14712/25337556.2017.1.1

Jančaříková, K. (2019). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. 2. rozšířené vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Jančaříková, K. (2021). Chybovost v knihách o přírodě pro děti jako překážka rozvoje přírodovědné gramotnosti. Biologie-chemie-zeměpis, 30(2), 2533-7556. https://doi.org/10.14712/25337556.2021.2.4

Jančaříková K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Jančaříková, K., Jančařík, A. (2005).  Hry a hlavolamy jako cesta k řešitelským strategiím a algoritmům.  Games and puzzles as the way to solving strategies and algorithms. In Fragmenta Ioannea 2005, International conference on education. New perspectives in Cognitive and Intercultural Learning: From Preschool Education to Information Society. ISSN 1214-5041. Svatý Jan pod Skalou, s. 115–126.

Jirotková, D. (2010). Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Palouš, R. (2010). Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Praha: Karolinum.

Pines, A., West, L. (1986). Conceptual understanding and science learning: An interpretation of research within sources-of knowledge framework. Science Education, 70, 583–604. https://doi.org/10.1002/sce.3730700510

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2023 [cit. 2023-08-19]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/


We use cookies to analyse our traffic. More information