KAPITOLA Z DIDAKTIKY BIOLOGIE: AKTIVITA PRO PODPORU PROCESU OSVOJOVÁNÍ PŘÍRODOVĚDNÝCH POJMŮ
Porozumění odborným pojmům je nezbytným předpokladem přírodovědného vzdělávání. Vzdělávání nemůže uspokojivě probíhat, dokud si učitel a žák pod stejným slovem nepředstavují stejné (nebo alespoň velmi podobné) obsahy. Proces osvojování si pojmu (krystalizace) začíná motivací (chutí žáka si pojem osvojit), pokračuje přes izolované modely a jejich zobecňování až ke generickým modelům a abstrakci. V tomto příspěvku je představena jedna z cest, kterou je možné krystalizaci podpořit, tj. systematická práce s izolovanými modely. Příklady reprezentující typické modely, atypické modely a zdánlivé modely jsou hledány k základním systematickým kategoriím (třída ptáci, ryby aj.). Pro oživení jsou vloženy QR kódy odkazující na pracovní listy pro učitele a žáky. Tuto metodu je možné doporučit pro nácvik porozumění všem taxonomickým kategoriím i dalším abstraktním přírodovědným pojmům.
abstrakce, didaktika biologie, izolované modely, krystalizace pojmů, modely (typické, atypické, zdánlivé), pojmy
Čížek, F. (1978). Úvod do speciálních didaktik přírodovědných předmětů. Praha: SPN.
Hejný, M., Kuřina, F. (2015). Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Třetí vydání. Praha: Portál, Pedagogická praxe.
Hejný, M. (2004). Mechanizmus poznávacího procesu. In Milan Hejný, Jarmila Novotná, Naďa Stehlíková (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, s. 23–42.
Hejný, M. (2014). Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Holeček, V. (2004). Vliv způsobu výuky na utváření pojmů. Česká asociace pedagogického výzkumu
Jančaříková, K. (2017). Modely v didaktice biologie. Biologie-chemie-zeměpis, 26(1). https://doi.org/10.14712/25337556.2017.1.1
Jančaříková, K. (2019). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. 2. rozšířené vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Jančaříková, K. (2021). Chybovost v knihách o přírodě pro děti jako překážka rozvoje přírodovědné gramotnosti. Biologie-chemie-zeměpis, 30(2), 2533-7556. https://doi.org/10.14712/25337556.2021.2.4
Jančaříková K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Jančaříková, K., Jančařík, A. (2005). Hry a hlavolamy jako cesta k řešitelským strategiím a algoritmům. Games and puzzles as the way to solving strategies and algorithms. In Fragmenta Ioannea 2005, International conference on education. New perspectives in Cognitive and Intercultural Learning: From Preschool Education to Information Society. ISSN 1214-5041. Svatý Jan pod Skalou, s. 115–126.
Jirotková, D. (2010). Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Palouš, R. (2010). Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Praha: Karolinum.
Pines, A., West, L. (1986). Conceptual understanding and science learning: An interpretation of research within sources-of knowledge framework. Science Education, 70, 583–604. https://doi.org/10.1002/sce.3730700510
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2023 [cit. 2023-08-19]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/