SENSORY GEOGRAPHICAL FIELDWORK – EXAMPLE FROM BOHEMIAN PARADISE
This paper aims to create a project focusing on the sensory teaching of geography, which would support the development of critical thinking at elementary schools, not only in geography but also in cross-curricular links and required competencies. The problematics issues of sensory education are not much taken into account in the Czech educational system's key documents of the Czech educational system as well asor daily practice because of the days off, lack of time for fieldworkdue to time restrictions, and the fear or unwillingness of some teachers connected to teach using with fieldwork. Moreover, there is not enough relevant literature about sensory education in geography written in the Czech language. Another big taskobstacle is how to connect geography with other subjects in the spirit of modern education. The submitted project paper focuses on the Bohemian Paradise, a tourist region of the Czechia Czech Republic famous mainly for its rocks and castles, concretely specifically on the area around the main tourist walking route between the Vidlák Pond and Trosky Castle, which containing contains many interesting geographical phenomena with broader contexts. The theoretical part of the paper deals with a definition and typologies of sensory education and its incorporation in documents from the Czech educational system. The practical part is provided by a set of worksheets for students and a methodological set of worksheets, with a key, for teachers.
sensory education, fieldwork education, geography, Bohemian Paradise
Dostál, J. (1995). Badatelsky orientovaná výuka: Kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-4515-1.
Gersmehl, P. (2005). Teaching geography. London: Guilford Press. ISBN 1-59385-154-5.
Hederer, J. (1994). Životní prostředí a výchova. Praha: Portál. ISBN 80-85282-88-7.
Herink, J., Růžičková, D., & Holec, J. (2014). Myšlenkové (mentální) mapy [online]. Praha: NPI – Metodický portál RVP.CZ [citace 11. 3. 2022]. Získáno z: https://bit.ly/3QZSTIn
Hofmann, E. (2003). Integrované terénní vyučování. Brno: Paido. ISBN 80-7315-054-9.
Hofmann, E. et al. (2008). Multimediální učebnice pro terénní výuku [online]. Brno: Masarykova univerzita [citace 7. 3. 2022]. Získáno z: https://bit.ly/2KOpeRo
Jakouběová, I., & Pileček, R. (2021). Percepce terénní výuky zeměpisu žáky a učiteli. Biologie-Chemie-Zeměpis, 30(1), 39–50. https://doi.org/10.14712/25337556.2021.1.4
Jančaříková, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-510-4.
Komenský, J. A. (1930). Didaktika velká. Praha: Dědictví Komenského.
Kratochvílová, J. (2016). Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8163-5.
Krathwohl, D. R. (2002). A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview. Theory Into Practice, 41, 212–218. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4104_2
Kühnlová, H. (1999). Kapitoly z didaktiky geografie. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-995-2.
Lynch, K. (1960). The Image of the City. Cambridge: The MIT Press. ISBN 0262620014.
Marada, M. (2006). Jak na výuku v terénu. Geografické rozhledy, 15(3), 2–5.
Moje novinky (2020). Tabulka hlučnosti s decibely a příklady hluku [online] [citace 1. 3. 2022]. Získáno z: https://bit.ly/3wCzM01
Montessori, M. (2001). Objevování dítěte. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů. ISBN 80-86-189-5.
NÚV (2023). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: NÚV [citace 2. 2. 2024]. Získáno z: https://bit.ly/3KdUvKE
Roberts, M. (2010). Geographic enquiry. Teaching Geography, 30(1), 6–9.
Rubáš, D., Matějček, T., & Mrázová, L. (2023). Percepce terénní výuky zeměpisu žáky a učiteli. Biologie-Chemie-Zeměpis, 30(1), 39–50. https://doi.org/10.14712/25337556.2021.1.4
Splavcová, H. (2015). Podpora rozvoje přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: NÚV. ISBN 978-80-7481-143-2.
Vávra, J. (2006). Didaktika geografie 1: od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
VISIT.MORE (2024). Víc než průvodce – nový pohled do minulosti [online] [citace 1. 2. 2024]. Získáno z: https://bit.ly/44XIhPJ