SMYSLOVÁ TERÉNNÍ VÝUKA ZEMĚPISU – PŘÍKLAD Z ČESKÉHO RÁJE
Tento příspěvek si klade za cíl připravit a představit projekt zaměřený na smyslovou výuku zeměpisu, který by podpořil rozvoj kritického myšlení žáků základních škol nejen v rámci zeměpisu, ale též mezipředmětových vazeb a požadovaných kompetencí v duchu soudobého moderního vzdělávání. Problematika smyslové výuky není v klíčových dokumentech českého vzdělávacího systému ani každodenní praxi dostatečně zohledněna, a to zejména kvůli časovým deficitům a strachu či neochotě některých učitelů vyučovat v terénu. Další překážkou je nedostatek česky psané literatury pojednávající alespoň částečně o smyslové výuce v rámci zeměpisu. Impulsem ke změně může být předložený text. Navržený projekt se zaměřuje na Český ráj, turistický region Česka proslavený především skalami a hrady, konkrétně na oblast v blízkosti hlavní turistické trasy mezi rybníkem Vidlák a hradem Trosky. V oblasti je možné narazit na množství zajímavých geografických fenoménů s širšími souvislostmi. Teoretická část příspěvku se zabývá definicí a typologií smyslové výuky a jejím začleněním do dokumentů českého vzdělávacího systému. Praktickou část doplňuje soubor pracovních listů pro žáky a soubor metodických informací s klíčem pro učitele.
smyslová výuka, terénní výuka, geografie, Český ráj
Dostál, J. (1995). Badatelsky orientovaná výuka: Kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-4515-1.
Gersmehl, P. (2005). Teaching geography. London: Guilford Press. ISBN 1-59385-154-5.
Hederer, J. (1994). Životní prostředí a výchova. Praha: Portál. ISBN 80-85282-88-7.
Herink, J., Růžičková, D., & Holec, J. (2014). Myšlenkové (mentální) mapy [online]. Praha: NPI – Metodický portál RVP.CZ [citace 11. 3. 2022]. Získáno z: https://bit.ly/3QZSTIn
Hofmann, E. (2003). Integrované terénní vyučování. Brno: Paido. ISBN 80-7315-054-9.
Hofmann, E. et al. (2008). Multimediální učebnice pro terénní výuku [online]. Brno: Masarykova univerzita [citace 7. 3. 2022]. Získáno z: https://bit.ly/2KOpeRo
Jakouběová, I., & Pileček, R. (2021). Percepce terénní výuky zeměpisu žáky a učiteli. Biologie-Chemie-Zeměpis, 30(1), 39–50. https://doi.org/10.14712/25337556.2021.1.4
Jančaříková, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-510-4.
Komenský, J. A. (1930). Didaktika velká. Praha: Dědictví Komenského.
Kratochvílová, J. (2016). Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8163-5.
Krathwohl, D. R. (2002). A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview. Theory Into Practice, 41, 212–218. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4104_2
Kühnlová, H. (1999). Kapitoly z didaktiky geografie. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-995-2.
Lynch, K. (1960). The Image of the City. Cambridge: The MIT Press. ISBN 0262620014.
Marada, M. (2006). Jak na výuku v terénu. Geografické rozhledy, 15(3), 2–5.
Moje novinky (2020). Tabulka hlučnosti s decibely a příklady hluku [online] [citace 1. 3. 2022]. Získáno z: https://bit.ly/3wCzM01
Montessori, M. (2001). Objevování dítěte. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů. ISBN 80-86-189-5.
NÚV (2023). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: NÚV [citace 2. 2. 2024]. Získáno z: https://bit.ly/3KdUvKE
Roberts, M. (2010). Geographic enquiry. Teaching Geography, 30(1), 6–9.
Rubáš, D., Matějček, T., & Mrázová, L. (2023). Percepce terénní výuky zeměpisu žáky a učiteli. Biologie-Chemie-Zeměpis, 30(1), 39–50. https://doi.org/10.14712/25337556.2021.1.4
Splavcová, H. (2015). Podpora rozvoje přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: NÚV. ISBN 978-80-7481-143-2.
Vávra, J. (2006). Didaktika geografie 1: od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
VISIT.MORE (2024). Víc než průvodce – nový pohled do minulosti [online] [citace 1. 2. 2024]. Získáno z: https://bit.ly/44XIhPJ