článek

POČÍTAČOVÉ ANIMACE A SIMULACE ELEKTROLÝZY 2 A GALVANICKÉHO ČLÁNKU JAKO PROSTŘEDEK PODPORY NÁZORNOSTI VE VÝUCE CHEMIE NA STŘEDNÍ ŠKOLE

Hana Henychová, Veronika Machková

informace

ročník: 32
rok: 2023
číslo: 2
plný text: PDF

datum elektronické publikace: 6. 12. 2023
DOI: 10.14712/25337556.2023.2.1
ISSN (elektronická verze): 2533-7556

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní License.

abstrakt

Simulace jsou v dnešní době dostupný prostředek k dokreslení kurikula přírodních věd. Umožňují žákům podrobnější pohled do děje a učitelům nabízí nové možnosti podpory výuky. S narůstajícím množstvím dostupných simulací vyvstává problém výběru správné simulace do výuky. Článek je zaměřený na shrnutí kritérií pro hodnocení simulací. Hodnotící kritéria byla vybrána na základě několika výzkumů provedených v oblasti aplikace simulací ve výuce chemie. Tato kritéria byla následně použita k vyhodnocení dostupných simulací elektrolýzy a galvanického článku. Na základě toho byly vybrány simulace pro výuku elektrochemie na střední škole.


klíčová slova

Výuka chemie, vzdělávání chemie, simulace, elektrolýza, galvanický článek

plný text (PDF )

PDF

Reference

Aldahmash, A. H., Abraham, M. R. (2009). Kinetic versus static visuals for facilitating college students’ understanding of organic reaction mechanisms in chemistry. J. Chem. Educ., 86, 1442−1446. https://doi.org/10.1021/ed086p1442

Asirvatham, D. (2012). Quality Framework for Assessment of Multimedia Learning Materials Version 1.0. ResearchGate | Find and share research [online]. Copyright © 2012 The Authors. Published by Elsevier Ltd. [cit. 14. 08. 2021]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/257718377_Quality_Framework_for_Assessment_of_Multimedia_Learning_Materials_Version_10

Henychová, H., Machková, V. (2021). Didaktická analýza online dostupných simulací elektrolýzy a galvanického článku. Sborník příspěvků. 16. Mezinárodní seminář doktorandů didaktiky chemie a příbuzných doktorandských studijních programů. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové, 2020. ISBN 978-80-7435-827-2.

Kable, A. K., Levett-Jones, T. L., Arthur, C., Reid-Searl, K., Humphreys, M., Morris, S., Walsh, P., Witton, N. J. A. (2018). Cross-national study to objectively evaluate the quality of diverse simulation approaches for undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice [online]. 28, 248-256 [cit. 2021-8-14]. ISSN 14715953. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2017.10.010

Shim, B., Brock, D., Jenkins, L. (2005). Developing practical criteria for evaluating online patient simulations: a preliminary study, Medical Teacher, 27:2, 175-177, https://doi.org/10.1080/01421590400019450

Fadzli, S., Yahaya, J., Deraman, A. et al. (2020). Environment based virtual interaction to enhance motivation of STEM education: The qualitative interview design and analysis. Educ Inf Technol 25, 775-790. https://doi.org/10.1007/s10639-019-09996-y

Nielson, J. (1990). Heuristic Evaluation of User Interfaces (Seattle, WA, Association of Computing Machinery Conference). https://doi.org/10.1145/97243.97281

Leacock, T., Nesbit, J. (2007). A Framework for Evaluating the Quality of Multimedia Learning Resources. Educational Technology and Society, 10, 44-59.

Rychtera, J., Bílek, M., Bártová, I., Chroustová, K., Sloup, R., Šmídl, M., Machková, V., Štrofová, J., Kolář, K., Kesnerová Řádková, O. (2018). Která jsou klíčová, kritická a dynamická místa počáteční výuky chemie v České republice? Arnica 8, 1, 35-44. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň. ISSN 1804-8366.

Tsaparlis, G. (2018). Teaching and Learning Electrochemistry. Israel Journal of Chemistry, 59. https://doi.org/10.1002/ijch.201800071

Pfefferová, M. (2015). Computer Simulations and their Influence on Students' Understanding of Oscillatory Motion. Informatics in Education. https://doi.org/10.15388/infedu.2015.16

VandenPlas, J., Herrington, D., Shrode, A., Sweeder, R. D. (2021). Use of Simulations and Screencasts to Increase Student Understanding of Energy Concepts in Bonding. Journal of Chemical Education [online], 98(3), 730-744 [cit. 2021-8-14]. ISSN 0021-9584. https://doi.org/10.15388/infedu.2015.16

Plass, J., Homer, B., Hayward, E. (2009). Design factors for educationally effective animations and simulations. Journal of Computing in Higher Education, 21, 31-61. https://doi.org/10.1007/s12528-009-9011-x


Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací