článek

Využití sférických fotografií ve výuce na VŠ

Václav Duffek, Tomáš Průcha, Klára Vočadlová

informace

ročník: 31
rok: 2022
číslo: 3
plný text: PDF

datum elektronické publikace: 17. 1. 2023
DOI: 10.14712/25337556.2022.3.2
ISSN (elektronická verze): 2533-7556

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní License.

abstrakt

Virtuální realita se dnes pomalu dostává i do vzdělávacího procesu. Jednou z možností, jak zprostředkovat studentům a studentkám vzdělávací obsah ve virtuální realitě jsou sférické fotografie. Na školách není ovšem virtuální realita stále běžně využívána, zřejmě kvůli nedostatečnému proškolení učitelů a/nebo kvůli chybějícímu hardware a software na školách. Na druhou stranu efektivita využití virtuálních materiálů byla ve výuce již několikrát prokázána. Autoři se proto rozhodli vytvořit databázi sférických fotografií, u kterých byla následně testována efektivita neimerzního využití ve výuce geografie na vysoké škole, pro které je potřeba pouze PC nebo mobilní telefon. Výsledky základního výzkumu poukazují na to, že neimerzní využití sférických fotografií by mohlo přinášet podobná pozitiva jako využití sférických fotografií ve virtuální realitě (lepší představa celého kontextu krajiny, zvýšení motivace studentů, podpora kritického myšlení, lepší představa prostoru). Dále je z výsledků možno stanovit, že studenti považují sférické fotografie pro výuku geografie za zajímavější i vhodnější než fotografie klasické.


klíčová slova

sférické fotografie, didaktika geografie

plný text (PDF )

PDF

Reference

Arrowsmith, C., Counihan, A., & McGreevy, D. (2005). Development of a multi-scaled virtual field trip for the teaching and learning of geospatial science. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology 1(3). pages 42-56.

Bailey, J., Whitmeyer, S., & DePoar, D. (2012). Introduction: The application of google geo tools to geo-science education and research. In S. J. Whitmeyer, J. E. Bailey, D. G. De Paor & T. Ornduff (Eds.), Google earth and virtual visualizations in geoscience education and research (Vol. 492, pp. vii-xix). Denver, CO: Geological Society of America. https://doi.org/10.1130/2012.2492(00)

Bos, D., Miller, S., & Bull, E. (2021). Using virtual reality (VR) for teaching and learning in geography: fieldwork, analytical skills, and employability. Journal of Geography in Higher Education 15. pages 1-11.

Brown, A., & Green, T. (2016). Virtual Reality: Low-Cost Tools and Resources for the Classroom. TechTrends 60. pages 517-519. https://doi.org/10.1007/s11528-016-0102-z

Çaliskan, O. (2011). Virtual field trips in education of Earth and environmental sciences. Procedia - Social and Behavioral Sciences 15. pages 3239-3243. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.04.278

Cardullo, V., & Wang, Ch. (2021). Pre‑service Teachers Perspectives of Google Expedition. Early Childhood Education Journal 50. pages 173-183. https://doi.org/10.1007/s10643-020-01136-3

Cho, D., & Chun, B. A. (2019). Virtual Reality as a New Opportunity in Geography Education: From the teachers‘ perspectives in Korea. ICETT 2019: Proceedings of the 2019 5th International Conference on Education and Training Technologies. pages 140-145. https://doi.org/10.1145/3337682.3337701

Dolphin, G., Dutchak, A., Karchewski, B., & Cooper, J. (2019). Virtual field experiences in introductory geology: Addressing a capacity problem, but finding a pedagogical one. Journal of Geoscience Education 67(2). pages 114-130. https://doi.org/10.1080/10899995.2018.1547034

Duffek, V., Hořejší, P., Mentlík, P., Polcar, J., Průcha, T., & Rohlíková, L. Pre-service teacher training in the Virtual Classroom: Pilot study. In: BESEDA, J., ROHLÍKOVÁ, L., DUFFEK, V. (eds.). E-learning: Unlocking the Gate to Education around the Globe, 2019. 201-210.

Hayes, N. (1998). Základy sociální psychologie. Portál, Praha.

Jacobson, A. R., Militello, R., & Baveye, P. C. (2009). Development of computer-assisted virtual field trips tosupport multidisciplinary learning. Computers and Education 52(3). pages 571-580. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.11.007

Johnson, R. B. (2008). Correctly making panoramic imagery and the meaning of optical center. In: Optical Engineering + Applications. International Society for Optics and Photonics 9. pages 15-23. https://doi.org/10.1117/12.805489

Klippel, A., Zhao, J., Jackson, K. L., Femina La, P., Stubbs, Ch., Wetzel, R., Blair, J., Wallgrün, J. O., & Oprean, D. (2019). Transforming Earth Science Education Through Immersive Experiences: Delivering on a Long Held Promise. Journal of Educational Computing Research 57(7). pages 1745-1771. https://doi.org/10.1177/0735633119854025

Kvíčala, T. (2016). Sférické snímky a jejich využití v aplikačních oblastech. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Brno.

Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology 22. 5-55.

Lisichenko, R. (2015). Issues Surrounding the Use of Virtual Reality in Geographic Education, The Geography Teacher 12(4). pages 159-166. https://doi.org/10.1080/19338341.2015.1133441

Litherland, K., & Stott, T. A. (2012). Virtual field sites: Losses and gains in authenticity with semantic technologies. Technology, Pedagogy and Education 21(2). pages 213-230. https://doi.org/10.1080/1475939X.2012.697773

Littlefield, R. (2006). Theory of the „No-Parallax“ Point in Panorama Photography. Pano Postings 7. pages 1-19.

Liu, D., Dede, Ch., Huang, R., & Richards, J. (eds.). (2017). Virtual, Augmented, and Mixed Realities in Education. Springer, Singapore. pages 250. ISBN: 978-981-10-5489-1. https://doi.org/10.1007/978-981-10-5490-7

Peat, M., & Taylor, C. (2005). Virtual biology: How well can it replace authentic activities. CAL-Laborate 13. pages 21-24.

Petty, G. (2014). Teaching Today. A Practical Guide. Oxford Univesity Press, Oxford. 609 pp.

Psotka, J. (1995). Immersive training systems: VRVIRTUAL REALITY and education and training. Instructional Science 23. pages 405-431. https://doi.org/10.1007/BF00896880

Rebenitsch, L., & Owen, C. (2016). Review on cybersickness in applications and visual displays. Virtual Reality 20(2). pages 101-125. https://doi.org/10.1007/s10055-016-0285-9

Slavík, J., Štech, S., & UIičná, K. (2017). Učitel, nebo chůva? Obsah a učivo jako memento učitelské profese. Pedagogika 67(3). pages 185-190. https://doi.org/10.14712/23362189.2017.1038

Stojšić, I., Džigurski, A. I., Maričić, O., Bibić, L. I., & Vučković, S. Đ. (2016). Possible Application of Virtual Reality in Geography Teaching. Journal of Subject Didactics 1(2). pages 83-96.

Stumpf, R. J., Douglass, J., & Dorn, R. I. (2008). Learning desert geomorphology virtually versus in the field. Journal of Geography in Higher Education 32(3). pages 378-399. https://doi.org/10.1080/03098260802221140

Svobodová, H., Mísařová, D., Durna, R., Češková, T., & Hofmann, E. (2019). Koncepce terénní výuky pro základní školy. Masarykova univerzita, Brno. pages 107. ISBN 978-80-210-9246-4. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9246-2019


Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací