POČÍTAČOVÉ ANIMACE A SIMULACE ELEKTROLÝZY 2 A GALVANICKÉHO ČLÁNKU JAKO PROSTŘEDEK PODPORY NÁZORNOSTI VE VÝUCE CHEMIE NA STŘEDNÍ ŠKOLE
Simulace jsou v dnešní době dostupný prostředek k dokreslení kurikula přírodních věd. Umožňují žákům podrobnější pohled do děje a učitelům nabízí nové možnosti podpory výuky. S narůstajícím množstvím dostupných simulací vyvstává problém výběru správné simulace do výuky. Článek je zaměřený na shrnutí kritérií pro hodnocení simulací. Hodnotící kritéria byla vybrána na základě několika výzkumů provedených v oblasti aplikace simulací ve výuce chemie. Tato kritéria byla následně použita k vyhodnocení dostupných simulací elektrolýzy a galvanického článku. Na základě toho byly vybrány simulace pro výuku elektrochemie na střední škole.
Výuka chemie, vzdělávání chemie, simulace, elektrolýza, galvanický článek
Aldahmash, A. H., Abraham, M. R. (2009). Kinetic versus static visuals for facilitating college students’ understanding of organic reaction mechanisms in chemistry. J. Chem. Educ., 86, 1442−1446. https://doi.org/10.1021/ed086p1442
Asirvatham, D. (2012). Quality Framework for Assessment of Multimedia Learning Materials Version 1.0. ResearchGate | Find and share research [online]. Copyright © 2012 The Authors. Published by Elsevier Ltd. [cit. 14. 08. 2021]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/257718377_Quality_Framework_for_Assessment_of_Multimedia_Learning_Materials_Version_10
Henychová, H., Machková, V. (2021). Didaktická analýza online dostupných simulací elektrolýzy a galvanického článku. Sborník příspěvků. 16. Mezinárodní seminář doktorandů didaktiky chemie a příbuzných doktorandských studijních programů. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové, 2020. ISBN 978-80-7435-827-2.
Kable, A. K., Levett-Jones, T. L., Arthur, C., Reid-Searl, K., Humphreys, M., Morris, S., Walsh, P., Witton, N. J. A. (2018). Cross-national study to objectively evaluate the quality of diverse simulation approaches for undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice [online]. 28, 248-256 [cit. 2021-8-14]. ISSN 14715953. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2017.10.010
Shim, B., Brock, D., Jenkins, L. (2005). Developing practical criteria for evaluating online patient simulations: a preliminary study, Medical Teacher, 27:2, 175-177, https://doi.org/10.1080/01421590400019450
Fadzli, S., Yahaya, J., Deraman, A. et al. (2020). Environment based virtual interaction to enhance motivation of STEM education: The qualitative interview design and analysis. Educ Inf Technol 25, 775-790. https://doi.org/10.1007/s10639-019-09996-y
Nielson, J. (1990). Heuristic Evaluation of User Interfaces (Seattle, WA, Association of Computing Machinery Conference). https://doi.org/10.1145/97243.97281
Leacock, T., Nesbit, J. (2007). A Framework for Evaluating the Quality of Multimedia Learning Resources. Educational Technology and Society, 10, 44-59.
Rychtera, J., Bílek, M., Bártová, I., Chroustová, K., Sloup, R., Šmídl, M., Machková, V., Štrofová, J., Kolář, K., Kesnerová Řádková, O. (2018). Která jsou klíčová, kritická a dynamická místa počáteční výuky chemie v České republice? Arnica 8, 1, 35-44. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň. ISSN 1804-8366.
Tsaparlis, G. (2018). Teaching and Learning Electrochemistry. Israel Journal of Chemistry, 59. https://doi.org/10.1002/ijch.201800071
Pfefferová, M. (2015). Computer Simulations and their Influence on Students' Understanding of Oscillatory Motion. Informatics in Education. https://doi.org/10.15388/infedu.2015.16
VandenPlas, J., Herrington, D., Shrode, A., Sweeder, R. D. (2021). Use of Simulations and Screencasts to Increase Student Understanding of Energy Concepts in Bonding. Journal of Chemical Education [online], 98(3), 730-744 [cit. 2021-8-14]. ISSN 0021-9584. https://doi.org/10.15388/infedu.2015.16
Plass, J., Homer, B., Hayward, E. (2009). Design factors for educationally effective animations and simulations. Journal of Computing in Higher Education, 21, 31-61. https://doi.org/10.1007/s12528-009-9011-x