INTEGROVANÁ VÝUKA V PŘÍRODOVĚDNÉM VZDĚLÁVÁNÍ V ČR: SWOT ANALÝZA
Integrovaná výuka je hojně diskutovanou metodou vzdělávání žáků a studentů na všech stupních školství včetně toho základního. Touto cestou se propojují jednotlivé předměty do větších celků a žákům se vysvětlují souvislosti a z nich plynoucí zákonitosti. Jedná se tedy o synergický efekt. V tomto příspěvku předkládáme výsledky dotazníkového šetření a SWOT analýzy integrovaného přírodovědného vzdělávání v ČR z roku 2024. Ukázalo se, že většina pedagogů má pozitivní přístup k integrované výuce, avšak její realizaci brání celá řada překážek (vyšší časová dotace spojená s přípravou, nedostatečné množství podpůrných materiálů). Část pedagogů tápe v tom, co to integrovaná výuka vlastně je. Domněnka, že starší učitelé integrovanou výuku z principu odmítají, byla na základě získaných dat vyvrácena. Byly identifikovány faktory s potenciálem podpořit integrovanou výuku (osvěta, materiály, které by pedagogům usnadnily praktickou implementaci integrace do výukových plánů, provázání učitelů s externími odborníky a vědeckými společnostmi, a především akreditace předmětů zabývajících se integrovanou výukou v rámci vysokoškolského vzdělávání budoucích učitelů). Výsledky SWOT analýzy by bylo vhodné zohlednit při dalším začleňování integrované výuky do kurikula.
Integrované kurikulum; připravenost; základní škola; věda; hodnocení
Achor, E. E., & Orji, A. (2009). Level of students' motivation in classroom interactions in integrated science. Journal of Research in Curriculum and Teaching, 4(1), 294-303.
Amini, R., & Helsa, Y. (2018). Integrated model in science for elementary school. Journal of Physics: Conference Series, 1088(1), 012057. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1088/1/012057
Amini, R., & Lena, M. S. (2019). The effectiveness of integrated learning model to improve the students competence at elementary school. Unnes Science Education Journal, 8(1), 64-68.
Barcelona, K. (2014). 21st century curriculum change initiative: A focus on STEM education as an integrated approach to teaching and learning. American Journal of Educational Research, 2(10), 862-875. https://doi.org/10.12691/education-2-10-4
Bardoe, D., Hayford, D., Bio, R. B., & Gyabeng, J. (2023). Challenges to the implementation of STEM education in the Bono East Region of Ghana. Heliyon, 9(10), e20416. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e20416
Blankman, R. (2021). No subject is an island: Why and how to implement an integrated curriculum. Houghton Mifflin Harcourt: Blog [online; cit. 2024-06-24]. Dostupný z: https://www.hmhco.com/blog/benefits-of-an-integrated-curriculum-for-k-12-instruction
Blum, A. (1973). Towards a rationale for integrated science teaching. In: Richmond, P. E. (Ed.), New trends in integrated science teaching. Paris: UNESCO, 2, 29-51.
Corlu, M. S., Capraro, R. M., & Çorlu, M. A. (2015). Investigating the mental readiness of pre-service teachers for integrated teaching. International Online Journal of Educational Sciences, 7(1), 17-28. https://doi.org/10.15345/iojes.2015.01.002
Cvjetićanin, S., & Anđić, B. (2017). Teacher's opinion about the implementation of inclusive education in teaching integrated natural sciences. Teme: Casopis za Društvene Nauke, 41(4), 999-1016. https://doi.org/10.22190/TEME1704999C
Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurur, E., & Sendurur, P. (2012). Teacher beliefs and technology integration practices: A critical relationship. Computers and Education, 59(2), 423-435. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.02.001
Grasseová, M., Dubec, R., & Řehák, D. (2012). Analýza podniku v rukou manažera: 33 nejpoužívanějších metod strategického řízení (2. vyd.). Brno: BizBooks.
Gravett, S., Henning, E., & Eiselen, R. (2011). New teachers look back on their university education: Prepared for teaching, but not for life in the classroom. Education as Change, 15, S123-S142. https://doi.org/10.1080/16823206.2011.643636
Gresnigt, R., Taconis, R., van Keulen, H., Gravemeijer, K., & Baartman, L. (2014). Promoting science and technology in primary education: a review of integrated curricula. Studies in Science Education, 50(1), 47-84. https://doi.org/10.1080/03057267.2013.877694
Haggis, S., & Adey, P. (1979). A review of integrated science education worldwide. Studies in Science Education, 6, 69-89. https://doi.org/10.1080/03057267908559869
Hájková, V. (2005). Integrativní pedagogika. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství České republiky.
Harish, H. G. J., Krishnakumar, R., & Raja, B. W. D. (2012). Cross-curricular connections: An innovative model for curriculum transaction. I-manager's Journal on School Educational Technology, 7(3), 1-9. https://doi.org/10.26634/jsch.7.3.1668
Hejnová, E. (2013). Integrovaná výuka přírodovědných předmětů na základních školách v českých zemích – minulost a současnost. Scientia in Educatione, 2(2), 77-90. https://doi.org/10.14712/18047106.24
Hesová, A. (2011). Integrace ve výuce. Metodický portál: články [online; cit. 2024-06-24]. Dostupný z: https://clanky.rvp.cz/clanek/12039/INTEGRACE-VE-VYUCE.html
Hindarto, N. (2015). Readiness of elementary school teachers in implementing characters integrated learning in the science subject. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 11(1), 36-41.
Jančaříková, K., Novotná, J., & Říhová, D. (2020). Žába za nic nemůže. Praha: Ministerstvo životního prostředí ČR.
Jurgena, I., Cēdere, D., & Keviša, I. (2018). The prospects of transdisciplinary approach to promote learners' cognitive interest in natural science for sustainable development. Journal of Teacher Education for Sustainability, 20(1), 5-19. https://doi.org/10.2478/jtes-2018-0001
Kalimova, A., Zhekibayeva, B. A., Karimova, R., Khamzina, S., Fomina, T., & Aigul, U. (2022). A study of pre-service teachers' readiness for integrated learning in primary school. Cypriot Journal of Educational Sciences, 17(5), 1567-1575. https://doi.org/10.18844/cjes.v17i5.7333
Koldová, H., Rokos, L., & Hašková, T. (2022). O příkladu zavádění integrované výuky. Pedagogika, 72(2), 235-254. https://doi.org/10.14712/23362189.2021.2062
Lang, M., & Olson, J. (2000). Integrated science teaching as a challenge for teachers to develop new conceptual structures. Research in Science Education, 30, 213-224. https://doi.org/10.1007/BF02461629
Lederman, N. G., & Niess, M. L. (1997). Integrated, interdisciplinary, or thematic instruction? Is this a question or is it questionable semantics? School Science and Mathematics, 97(2), 57. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1997.tb17342.x
Leigh, D. (2009). SWOT analysis. Handbook of Improving Performance in the Workplace, 1‐3, 115-140. https://doi.org/10.1002/9780470592663.ch24
Linn, M. C., Gerard, L., Matuk, C., & McElhaney, K. W. (2016). Science education: From separation to integration. Review of Research in Education, 40(1), 529-587. https://doi.org/10.3102/0091732X16680788
Lipson, M. Y., Valencia, S. W., Wixson, K. K., & Peters, C. W. (1993). Integration and thematic teaching: Integration to improve teaching and learning. Language Arts, 70(4), 252-263. https://doi.org/10.58680/la199324697
Luft, J. A., & Hewson, P. W. (2014). Research on teacher professional development programs in science, In: Abell, S. K., & Lederman, N. (Eds.), Handbook of Research in Science Education, NY, Routledge, 889-909.
Muhtadi, D., Kartasasmita, B. G., & Prahmana, R. C. I. (2017). The integration of technology in teaching mathematics. Journal of Physics: Conference Series, 943(1), 012020. https://doi.org/10.1088/1742-6596/943/1/012020
Murzabaev, K., Barpybaev, T., Toktomambetova, Z., & Kaldybaev, S. (2022). Some ways of integrated teaching of mathematics and natural sciences. Journal of Higher Education Theory and Practice, 22(6), 148-155. https://doi.org/10.33423/jhetp.v22i6.5237
Mustafa, N., Ismail, Z., Tasir, Z., Said, M. N. H. M., & Said, N. H. M. M. (2017). Teacher readiness towards integrating stem education into teaching and learning. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences, 40, 333-345. https://doi.org/10.15405/epsbs.2018.05.27
Patoková, B., Patoka, J., Jančaříková, K., Kopecký, O., Novák, K., & Kalous, L. (2023). Biologické invaze v environmentální výuce pro první stupeň základních škol. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze.
Persaud, A. (2017). Integrated planning for education and development. European Journal of Education, 52(4), 448-459. https://doi.org/10.1111/ejed.12233
Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň: Fraus.
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (1995). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2001). Pedagogický slovník (3. vyd.). Praha: Portál.
Roehrig, G. H., Dare, E. A., Ellis, J. A., & Ring-Whalen, E. (2021). Beyond the basics: A detailed conceptual framework of integrated STEM. Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research, 3, 11. https://doi.org/10.1186/s43031-021-00041-y
Ryu, M., Mentzer, N., & Knobloch, N. (2019). Preservice teachers' experiences of STEM integration: Challenges and implications for integrated STEM teacher preparation. International Journal of Technology and Design Education, 29, 493-512. https://doi.org/10.1007/s10798-018-9440-9
Sharma, U., & Desai, I. (2002). Measuring concerns about integrated education. Asia-Pacific Journal on Disability, 5(1), 2-14.
Šimik, O. (2015). Člověk a jeho svět: úvod do studia. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Tamassia, L., & Frans, R. (2014). Does integrated science education improve scientific literacy? The Proceedings of the 23th Annual Conference of the European Teacher Education Network, 132.
Vácha, Z., & Rokos, L. (2017). Integrated science and biology education as viewed by Czech university students and their attitude to inquiry-based scientific education. The New Educational Review, 47, 241-252. https://doi.org/10.15804/tner.2017.47.1.19
Vu, T. T. H. (2021). Integrated teaching competency framework for general education program: Suggestions and recommendations for natural science teachers. VNU Journal of Science: Education Research, 37(4), 71-80.
Wang, H. H., Moore, T. J., Roehrig, G. H., & Park, M. S. (2011). STEM integration: Teacher perceptions and practice. Journal of Pre-College Engineering Education Research, 1(2), 2.
Widoyoko, E. P. (2012). Mendesain model pembelajaran inovatif-progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Yager, R. E., & Lutz, M. V. (1994). Integrated science: The importance of "how" versus "what". School Science and Mathematics, 94(7), 338-346. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1994.tb15690.x