Využití Chlupáčova muzea historie Země ve výuce geologie na základních a středních školách
Chlupáčovo muzeum historie Země (dále „Muzeum“) je unikátní akademická expozice, zaměřená na vývoj planety Země z pohledu živé i neživé přírody, která je primárně určená k výuce vysokoškolských studentů. Její názornost a v jistém smyslu kompaktnost ji však umožňuje využít i ke vzdělávání studentů a žáků nižších studijních stupňů, zvláště pokud je doplněna vysvětlujícím komentářem. Vznikla na základě původních geologicko-paleontologických sbírek soustředěných po 2. světové válce z několika pražských vysokých škol na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy (dále PřF UK). Sbírky byly nepřístupné veřejnosti až do přelomu tisíciletí, kdy bylo rozhodnuto o rekonstrukci a přestavbě na muzeum, které by mohlo být aspoň v omezené otevírací době otevřeno i pro veřejnost. Vlastní expozice „Muzea“ je ucelený soubor fosilního materiálu, názorných modelů, informačních tabulí, které popisují vývoj Země od jejího vzniku až po současnost. Je doplněna i ukázkami vybraných paleoekologických vztahů v některých obdobích, tafonomickými unikáty a obrazovými rekonstrukcemi. Od svého oficiálního otevření začalo být „Muzeum“ využíváno četnými školami (zvláště středními) k doplnění nebo nahrazení výuky geologických témat. V současnosti jsou školní exkurze stěžejními návštěvníky „Muzea“. Kromě vlastních komentovaných přednášek mohou studenti a žáci zpracovávat i pracovní listy, které umožňují výklad si lépe zapamatovat. Do budoucna by se jistě dalo „Muzeum“ intenzivněji využít k doplnění výuky geologie, která je na středních školách opomíjena.
muzeum, geologie, paleontologie, výuka, exkurze
Dvořáčková, S., Rypl, J. & Kučera, T. (2018). Vztah českých žáků k výuce neživé přírody:
postoje, znalosti a nejrozšířenější miskoncepce. Geographia Cassoviensis XII 2/2018, 133-145.
Fermeli, G., Meléndez, G., Calonge, A., Dermitzakis, M., Steininger, F., Koutsouveli, A., Neto de Carvalho, C., Rodrigues, J., D'Arpa, C. & Di Patti, C. (2011). Geoschools: innovative teaching of geosciences in secondary schools and raising awareness on geoheritage in the society. Conference Paper: Conference: IX Reunión Nacional de la Comisión de Património Geológico (Sociedad Geológica de España), At Leon, Volume: Avances y retos en la conservación del Património Geológico en España January 2011, 120-124.
Havlová, T. (2017). Využití expozice Chlupáčova muzea historie Země ve výuce základních a středních škol (závěrečná práce Doplňujícího pedagogického studia – Geologie). Nepublikováno. Univerzita Karlova, Praha.
Holec, J. (2014): Problematika geologického vzdělávání na základních školách a gymnáziích. Metodický portál: Články [online]. 03. 02. 2014, [cit. 2019-09-22]. Dostupný z WWW:
<http://clanky.rvp.cz/clanek/c/gvee/18299/problematika-geologickeho-vzdelavani-na-zakladnich-skolach-a-gymnaziich.html>. ISSN 1802-4785.
Košťák, M., & Mazuch, M. (Eds.) (2011). Putování naším pravěkem. Granit, pp. 192, ISBN 978-80-7296-078-1.
Macdonald, M., Silvernail, D., Cooke-Nieves, N., Locke, S., Fabris, A., Van Biene, N. & Passow, M. J. (2018). How museums, teacher educators, and schools, innovate and collaborate to learn and teach geosciences to everyone. Terrae Didatica. 14(3): 271-276. 10.20396/td.v14i3.8653525.
Michovská, L. (2008). Výuka geologie na základních a středních školách v České republice – průzkum názorů odborné a laické veřejnosti. Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova, diplomová práce, 2008.
Prokop, P. (2007). Neformálne prírodovedné vzdelavanie, Acta Fac. Paed. Univ. Tyrnaviensis, Ser. B, 2007, no. 10, pp. 3-68.
Šobáňová (2012). Muzejní edukace. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Ediční řada – Monografie, ČZ 2012/76, pp. 1-140. ISBN 978-80-244-3003-4.