Teaching the Topic “Water” in a School Garden and Its Efect on Perceived Inclusion of the Garden In Self
Most primary schools in the Czech Republic have a school garden, but despite the long-standing emphasis on the benefits of outdoor learning, many schools need help in incorporating it into the classroom for a variety of reasons. Therefore, this paper presents 10 proven teaching units and worksheets for teaching in the school garden at Key Stage 2 of primary school. The overarching theme of the materials is water. The materials developed have been tested over one school year in a small rural school whose school garden was modernized in recent years; the worksheets can be used in all school gardens with minor modifications. At the same time, a pre-test/post-test was used to test the effects of the lessons on the pupils' attitudes towards the school garden and the environment. The modified standardized instruments Inclusion of Nature in Self (INS) and Two Major Environmental Values (2-MEV) were used for data collection. The results obtained show that the implemented lessons had a positive effect on the perceived inclusion of the garden in oneself, but no effect on attitudes towards the environment was demonstrated. What is encouraging is the increased interest in learning in the school garden after the one-year program. Therefore, in agreement with the other authors, we recommend teaching in the school garden and believe that the materials presented will help implement this.
School Garden, Field Education, Worksheet, Environmental Attitude, Two Major Environmental Values (2-MEV), Inclusion of Nature in Self (INS)
Austin, S. (2021). The school garden in the primary school: Meeting the challenges and reaping the benefits. Education 3-13, 0(0), 1–15. https://doi.org/10.1080/03004279.2021.1905017
Baueršímová, S. (2007). Stav školních zahrad při základních školách v České republice. In Burešová et al., Učíme se v zahradě (s. 63–70). Chaloupky o. p. s., školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání.
Bølling, M., Otte, C. R., Elsborg, P., Nielsen, G., & Bentsen, P. (2018). The association between education outside the classroom and students’ school motivation: Results from a one-school-year quasi-experiment. International Journal of Educational Research, 89, 22–35. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2018.03.004
Činčera, J. (2011). Vliv pobytového programu o Jizerských horách na proenvironmentální postoje a hodnoty. Envigogika, 6(3). https://doi.org/10.14712/18023061.64
Činčera, J. (2013a). Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro dospělé účastníky. Envigogika, 8(5). https://doi.org/10.14712/18023061.415
Činčera, J. (2013b). Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro předškolní a mladší školní věk. Envigogika, 8(5). https://doi.org/10.14712/18023061.413
Činčera, J. (2013c). Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro starší školní věk. Envigogika, 8(5). https://doi.org/10.14712/18023061.414
Činčera, J., & Johnson, B. (2013). Earthkeepers in the Czech Republic: Experience from the implementation process of an earth education programme. Envigogika, 8(4). https://doi.org/10.14712/18023061.397
Dillon, J., & Dickie, I. (2012). Learning in the Natural Environment: Review of social and economic benefits and barriers. Natural England Commissioned Reports, 092. https://publications.naturalengland.org.uk/publication/1321181
Dunlap, R., Liere, K. D., Mertig, A., & Jones, R. (2000). Measuring Endorsement of the New Ecological Paradigm: A Revised NEP Scale. Journal of Social Issues, 56(3), 425–442.
Fägerstam, E., & Grothérus, A. (2018). Secondary school students’ experience of outdoor learning: A Swedish case study. Education, 138(4), 378–392.
Finková, D., & Pastieriková, L. (2015). Metodika tvorby učebních textů DVPP pro inkluzivní vzdělávání. Univerzita Palackého v Olomouci. http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-dvpp-01/metodika-dvpp-01.pdf
Frýzová, I. (2014). Pracovní list nejen v přírodovědném vzdělávání. Komenský: časopis pro učitele základní školy, 139(01), 48–54.
Chmelová, Š. (2021). Jak učitelé využívají venkovní prostředí pro výuku vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Pedagogická orientace, 31(2), 178–200. https://doi.org/10.5817/PedOr2021-2-178
Chmelová, Š., Ryplová, R., Vácha, Z., Vaněčková, O., & Procházka, M. (2019). Školní zahrady středních škol a jejich potenciál pro environmentální výchovu. Envigogika, 14(1). https://doi.org/10.14712/18023061.580
Jančaříková, K. (2007). Zpráva o konferenci Školní zahrady jako přírodní učebny. Envigogika, 2(3), Article 3. https://doi.org/10.14712/18023061.194
Johnson, B., & Manoli, C. (2010). The 2MEV Scale in the United States: A Measure of Children’s Environmental Attitudes Based on the Theory of Ecological Attitude. The Journal of Environmental Education, 42, 84–97. https://doi.org/10.1080/00958964.2010.503716
Kalhous, Z., Obst, O., et al. (2002). Školní didaktika. Portál.
Kopřivová Herotová, T. (2007). Proč jsou Švédové z Evropanů nejzdravější. In Burešová et al., Učíme se v zahradě (s. 14–16). Chaloupky o. p. s., školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání.
Křístková, E., & Lebeda, A. (2010). Botanická zahrada Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci pro vzdělávání předškolní a školní mládeže, studentů a dospělých. e-Pedagogium, 10(88), 255–264.
Křivánková, D. (2015). Jak založit školní přírodní zahradu. In Školní zahrada jako přírodní učebna (druhé). Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání.
Kříž, M., Cesnaková, K., Hábová, V., Kesanová, M., McKinnon, K., Koťková, J., Krásenský, T., & Piláriková, M. (2017). Zahrada, která učí. Chaloupky o. p. s., školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání.
Kuo, M., Browning, M. H. E. M., & Penner, M. L. (2018). Do Lessons in Nature Boost Subsequent Classroom Engagement? Refueling Students in Flight. Frontiers in Psychology, 8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.02253
Lambert, D., & Reiss, M. J. (2014). The place of fieldwork in geography and science qualifications. Institute of Education, University of London. https://doi.org/10.1080/00167487.2016.12093980
Li, D., & Sullivan, W. C. (2016). Impact of views to school landscapes on recovery from stress and mental fatigue. Landscape and Urban Planning, 148, 149–158. https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2015.12.015
Lieberman, G. A., & Hoody, L. L. (1998). Closing the Achievement Gap: Using the Environment as an Integrating Context for Learning. Results of a Nationwide Study. https://eric.ed.gov/?id=ED428943
Malberg Dyg, P., & Wistoft, K. (2018). Wellbeing in school gardens – the case of the Gardens for Bellies food and environmental education program. Environmental Education Research, 24(8), 1177–1191. https://doi.org/10.1080/13504622.2018.1434869
Marchant, E., Todd, C., Cooksey, R., Dredge, S., Jones, H., Reynolds, D., Stratton, G., Dwyer, R., Lyons, R., & Brophy, S. (2019). Curriculum-based outdoor learning for children aged 9-11: A qualitative analysis of pupils’ and teachers’ views. PLOS ONE, 14(5), e0212242. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212242
Medlík, J. (2007). Historie školních zahrad v Německu, příklad z anglického Brightonu. In Burešová et al., Učíme se v zahradě (s. 35–36). Chaloupky o. p. s., školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání.
Morkes, F. (2010). Z historie školních zahrad. Envigogika, 5(2). https://doi.org/10.14712/18023061.333
Petty, G. (2013). Moderní vyučování (J. Foltýn, Přel.). Portál.
Pollin, S., & Retzlaff-Fürst, C. (2021). The School Garden: A Social and Emotional Place. Frontiers in Psychology, 12.
Přírodní zahrada, z. s. (2018). Co je to přírodní zahrada? [Online]. Přírodní zahrada – zapsaný spolek. http://prirodnizahrada.eu/co-je-to-prirodni-zahrada-2/
Rickinson, M., Dillon, J., Teamey, K., Morris, M., Young Choi, M., Sanders, D., & Benefield, P. (2004). A review of Research on Outdoor Learning. Field Studies Council: OP87.
Řandová, N. A., & Thorovská, A. (2021). Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v přírodním prostředí. Pedagogická orientace, 31(2), Article 2. https://doi.org/10.5817/PedOr2021-2-201
Sellmann-Risse, D., & Bogner, F. (2012). Effects of a 1-day environmental education intervention on environmental attitudes and connectedness with nature. European Journal of Psychology of Education, 28(3). https://doi.org/10.1007/s10212-012-0155-0
Schultz, P. W. (2002). Inclusion with Nature: The Psychology Of Human-Nature Relations. In P. W. Schultz & P. Schmuck, Psychology of Sustainable Development (s. 61–78). Kluwer Academic Publisher. https://doi.org/10.1007/978-1-4615-0995-0_4
Schutte, A. R., Torquati, J. C., & Beattie, H. L. (2017). Impact of Urban Nature on Executive Functioning in Early and Middle Childhood. Environment and Behavior, 49(1), 3–30. https://doi.org/10.1177/0013916515603095
Svobodová, S. (2017). Vliv vybraných proměnných na environmentální gramotnost žáků 2. stupně základní školy. Envigogika, 12(1). https://doi.org/10.14712/18023061.539
Svobodová, S. (2019a). Environmentální gramotnost žáků úrovně ISCED 2 v Horním Rakousku – výzkumná sonda. Arnica, 9(2), 73–84.
Svobodová, S. (2019b). Testování vybraných charakteristik výzkumných nástrojů pro zjišťování afektivní dimenze environmentální gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ. Scientia in educatione, 10(2), 80–102. https://doi.org/10.14712/18047106.1319
Svobodová, S., & Kroufek, R. (2016). Environmentální gramotnost žáků 2. stupně v Žatci –výzkumná sonda. Envigogika, 11(2). https://doi.org/10.14712/18023061.514
The Jamovi project. (2022). Jamovi (2.3) [Software]. https://www.jamovi.org
Vácha, Z. (2015). Didaktické využití školních zahrad v České republice na primárním stupni základních škol. Scientia in educatione, 6(1), 80–90. https://doi.org/10.14712/18047106.143
Vácha, Z., & Petr, J. (2013). Inquiry based education at primary schools through school gardens. Journal of International Scientific Publication: Educational Alternatives, 11(2), 219–230.
Vácha, Z., Ryplová, R., & Valvodová, E. (2021). Pěstitelská gramotnost – sonda znalostí u žáků na druhém stupni základních škol. Envigogika, 16(1). https://doi.org/10.14712/18023061.615
Zelezny, L. C. (1999). Educational Interventions That Improve Environmental Behaviors: A Meta-Analysis. Journal of Environmental Education, 31(1), 5–14.