VÝUKA TÉMATU „VODA“ NA ŠKOLNÍ ZAHRADĚ A JEJÍ VLIV NA VNÍMANÉ PROPOJENÍ ŽÁKŮ SE ZAHRADOU
Většina základních škol v České republice disponuje školní zahradou, i přes dlouhodobé zdůrazňování prospěšnosti výuky venku je však pro mnohé školy z různých důvodů složité ji do vyučování zapojit. Tento příspěvek proto představuje 10 ověřených vyučovacích jednotek včetně např. pracovních listů navržených pro výuku na školní zahradě na 2. stupni základní školy. Souhrnné téma materiálů je voda. Vytvořené materiály byly v průběhu jednoho školního roku ověřeny na menší venkovské škole, jejíž školní zahrada prošla v posledních letech modernizací, pracovní listy lze po drobných úpravách použít na všech školních zahradách. Zároveň byl formou pre-test/post-test testován vliv provedené výuky na postoj žáků ke školní zahradě a k životnímu prostředí. Pro sběr dat byly použity upravené standardizované nástroje Inclusion of Nature in Self (INS) a Two Major Environmental Values (2-MEV). Dosažené výsledky ukazují, že provedená výuka měla pozitivní vliv na vnímané propojení žáků se školní zahradou, vliv na postoj k životnímu prostředí dokázán nebyl. Povzbudivý je zvýšený zájem žáků o vyučování na školní zahradě po proběhlé výuce. Výuku na školní zahradě proto ve shodě s dalšími autory doporučujeme a věříme, že představené materiály ji pomohou uskutečnit.
školní zahrada; terénní výuka; pracovní list; environmentální postoj; Two Major Environmental Values (2-MEV); Inclusion of Nature in Self (INS)
Austin, S. (2021). The school garden in the primary school: Meeting the challenges and reaping the benefits. Education 3-13, 0(0), 1–15. https://doi.org/10.1080/03004279.2021.1905017
Baueršímová, S. (2007). Stav školních zahrad při základních školách v České republice. In Burešová et al., Učíme se v zahradě (s. 63–70). Chaloupky o. p. s., školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání.
Bølling, M., Otte, C. R., Elsborg, P., Nielsen, G., & Bentsen, P. (2018). The association between education outside the classroom and students’ school motivation: Results from a one-school-year quasi-experiment. International Journal of Educational Research, 89, 22–35. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2018.03.004
Činčera, J. (2011). Vliv pobytového programu o Jizerských horách na proenvironmentální postoje a hodnoty. Envigogika, 6(3). https://doi.org/10.14712/18023061.64
Činčera, J. (2013a). Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro dospělé účastníky. Envigogika, 8(5). https://doi.org/10.14712/18023061.415
Činčera, J. (2013b). Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro předškolní a mladší školní věk. Envigogika, 8(5). https://doi.org/10.14712/18023061.413
Činčera, J. (2013c). Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro starší školní věk. Envigogika, 8(5). https://doi.org/10.14712/18023061.414
Činčera, J., & Johnson, B. (2013). Earthkeepers in the Czech Republic: Experience from the implementation process of an earth education programme. Envigogika, 8(4). https://doi.org/10.14712/18023061.397
Dillon, J., & Dickie, I. (2012). Learning in the Natural Environment: Review of social and economic benefits and barriers. Natural England Commissioned Reports, 092. https://publications.naturalengland.org.uk/publication/1321181
Dunlap, R., Liere, K. D., Mertig, A., & Jones, R. (2000). Measuring Endorsement of the New Ecological Paradigm: A Revised NEP Scale. Journal of Social Issues, 56(3), 425–442.
Fägerstam, E., & Grothérus, A. (2018). Secondary school students’ experience of outdoor learning: A Swedish case study. Education, 138(4), 378–392.
Finková, D., & Pastieriková, L. (2015). Metodika tvorby učebních textů DVPP pro inkluzivní vzdělávání. Univerzita Palackého v Olomouci. http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-dvpp-01/metodika-dvpp-01.pdf
Frýzová, I. (2014). Pracovní list nejen v přírodovědném vzdělávání. Komenský: časopis pro učitele základní školy, 139(01), 48–54.
Chmelová, Š. (2021). Jak učitelé využívají venkovní prostředí pro výuku vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Pedagogická orientace, 31(2), 178–200. https://doi.org/10.5817/PedOr2021-2-178
Chmelová, Š., Ryplová, R., Vácha, Z., Vaněčková, O., & Procházka, M. (2019). Školní zahrady středních škol a jejich potenciál pro environmentální výchovu. Envigogika, 14(1). https://doi.org/10.14712/18023061.580
Jančaříková, K. (2007). Zpráva o konferenci Školní zahrady jako přírodní učebny. Envigogika, 2(3), Article 3. https://doi.org/10.14712/18023061.194
Johnson, B., & Manoli, C. (2010). The 2MEV Scale in the United States: A Measure of Children’s Environmental Attitudes Based on the Theory of Ecological Attitude. The Journal of Environmental Education, 42, 84–97. https://doi.org/10.1080/00958964.2010.503716
Kalhous, Z., Obst, O., et al. (2002). Školní didaktika. Portál.
Kopřivová Herotová, T. (2007). Proč jsou Švédové z Evropanů nejzdravější. In Burešová et al., Učíme se v zahradě (s. 14–16). Chaloupky o. p. s., školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání.
Křístková, E., & Lebeda, A. (2010). Botanická zahrada Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci pro vzdělávání předškolní a školní mládeže, studentů a dospělých. e-Pedagogium, 10(88), 255–264.
Křivánková, D. (2015). Jak založit školní přírodní zahradu. In Školní zahrada jako přírodní učebna (druhé). Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání.
Kříž, M., Cesnaková, K., Hábová, V., Kesanová, M., McKinnon, K., Koťková, J., Krásenský, T., & Piláriková, M. (2017). Zahrada, která učí. Chaloupky o. p. s., školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání.
Kuo, M., Browning, M. H. E. M., & Penner, M. L. (2018). Do Lessons in Nature Boost Subsequent Classroom Engagement? Refueling Students in Flight. Frontiers in Psychology, 8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.02253
Lambert, D., & Reiss, M. J. (2014). The place of fieldwork in geography and science qualifications. Institute of Education, University of London. https://doi.org/10.1080/00167487.2016.12093980
Li, D., & Sullivan, W. C. (2016). Impact of views to school landscapes on recovery from stress and mental fatigue. Landscape and Urban Planning, 148, 149–158. https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2015.12.015
Lieberman, G. A., & Hoody, L. L. (1998). Closing the Achievement Gap: Using the Environment as an Integrating Context for Learning. Results of a Nationwide Study. https://eric.ed.gov/?id=ED428943
Malberg Dyg, P., & Wistoft, K. (2018). Wellbeing in school gardens – the case of the Gardens for Bellies food and environmental education program. Environmental Education Research, 24(8), 1177–1191. https://doi.org/10.1080/13504622.2018.1434869
Marchant, E., Todd, C., Cooksey, R., Dredge, S., Jones, H., Reynolds, D., Stratton, G., Dwyer, R., Lyons, R., & Brophy, S. (2019). Curriculum-based outdoor learning for children aged 9-11: A qualitative analysis of pupils’ and teachers’ views. PLOS ONE, 14(5), e0212242. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212242
Medlík, J. (2007). Historie školních zahrad v Německu, příklad z anglického Brightonu. In Burešová et al., Učíme se v zahradě (s. 35–36). Chaloupky o. p. s., školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání.
Morkes, F. (2010). Z historie školních zahrad. Envigogika, 5(2). https://doi.org/10.14712/18023061.333
Petty, G. (2013). Moderní vyučování (J. Foltýn, Přel.). Portál.
Pollin, S., & Retzlaff-Fürst, C. (2021). The School Garden: A Social and Emotional Place. Frontiers in Psychology, 12.
Přírodní zahrada, z. s. (2018). Co je to přírodní zahrada? [Online]. Přírodní zahrada – zapsaný spolek. http://prirodnizahrada.eu/co-je-to-prirodni-zahrada-2/
Rickinson, M., Dillon, J., Teamey, K., Morris, M., Young Choi, M., Sanders, D., & Benefield, P. (2004). A review of Research on Outdoor Learning. Field Studies Council: OP87.
Řandová, N. A., & Thorovská, A. (2021). Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v přírodním prostředí. Pedagogická orientace, 31(2), Article 2. https://doi.org/10.5817/PedOr2021-2-201
Sellmann-Risse, D., & Bogner, F. (2012). Effects of a 1-day environmental education intervention on environmental attitudes and connectedness with nature. European Journal of Psychology of Education, 28(3). https://doi.org/10.1007/s10212-012-0155-0
Schultz, P. W. (2002). Inclusion with Nature: The Psychology Of Human-Nature Relations. In P. W. Schultz & P. Schmuck, Psychology of Sustainable Development (s. 61–78). Kluwer Academic Publisher. https://doi.org/10.1007/978-1-4615-0995-0_4
Schutte, A. R., Torquati, J. C., & Beattie, H. L. (2017). Impact of Urban Nature on Executive Functioning in Early and Middle Childhood. Environment and Behavior, 49(1), 3–30. https://doi.org/10.1177/0013916515603095
Svobodová, S. (2017). Vliv vybraných proměnných na environmentální gramotnost žáků 2. stupně základní školy. Envigogika, 12(1). https://doi.org/10.14712/18023061.539
Svobodová, S. (2019a). Environmentální gramotnost žáků úrovně ISCED 2 v Horním Rakousku – výzkumná sonda. Arnica, 9(2), 73–84.
Svobodová, S. (2019b). Testování vybraných charakteristik výzkumných nástrojů pro zjišťování afektivní dimenze environmentální gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ. Scientia in educatione, 10(2), 80–102. https://doi.org/10.14712/18047106.1319
Svobodová, S., & Kroufek, R. (2016). Environmentální gramotnost žáků 2. stupně v Žatci –výzkumná sonda. Envigogika, 11(2). https://doi.org/10.14712/18023061.514
The Jamovi project. (2022). Jamovi (2.3) [Software]. https://www.jamovi.org
Vácha, Z. (2015). Didaktické využití školních zahrad v České republice na primárním stupni základních škol. Scientia in educatione, 6(1), 80–90. https://doi.org/10.14712/18047106.143
Vácha, Z., & Petr, J. (2013). Inquiry based education at primary schools through school gardens. Journal of International Scientific Publication: Educational Alternatives, 11(2), 219–230.
Vácha, Z., Ryplová, R., & Valvodová, E. (2021). Pěstitelská gramotnost – sonda znalostí u žáků na druhém stupni základních škol. Envigogika, 16(1). https://doi.org/10.14712/18023061.615
Zelezny, L. C. (1999). Educational Interventions That Improve Environmental Behaviors: A Meta-Analysis. Journal of Environmental Education, 31(1), 5–14.