Divergence and Convergence
Divergence and convergence of natural sciences (chemistry teacher’s view). Short development trend towards natural science. Proposal of 4 possible concepts: – eclectic, – encyclopedic, – geocentric, -meta-scientific. Call to action in creating Science pedagogy.
integrated natural science, conception, teaching
BANÝR, J.: Komenský a jeho přírodovědné názory. Biol.Chem.Zem. 1(1992), č. 1, s. 49-52.
ČERNÝ, T.; ČERMÁKOVÁ, J.; HOLADA, K.; ROJKO, M.: Nauka o přírodě. Pro 7. ročník zvláštní školy. Praha, SPN 1987.
ČERNÝ, T.; ALTMANN, A.; HOLADA, K.; ROJKO, M.: Nauka o přírodě. Pro 8. ročník zvláštní školy. Praha, SPN 1988.
FARIEL, R., E.; HINDS, E. W.; BEREY, D., B.: Earth Science. New York, 1987.
FILCÝK, J. N. J.: Prjodopis co kratochwilnjk školnj pro mládež dospělegšj českoslowanskau, 1934.
GODMAN, A.: Logman Illustriated Science Dictionary. York Press, 1981.
HOLADA, K.: Modelování a školní chemie III. Přírodní vědy ve škole. 37(1985-1986), č. 9, s. 347-348.
HOLADA, K.: Učitel chemie-pedagog, nebo chemik? Přírodní vědy ve škole. 41 (1989-1990), č. 4, s. 296-299.
HOLADA, K.: K přírodovědné vzdělanosti. Biol.Chem.Zem. 4(1995), č. 1, s. 1-3.
HOLADA, K.: Chemie a společnost. Praha, UK-PedF, 2011.
LANGR, J.; NYKL, J.; ROTTOVÁ, ?: Pracovní učebnice přírodovědy pro školy měšťanské. Díl I, II, III. Praha, 1945 - 1947.
MARŠÁK, J.: Pohltila fyzika chemii? Biol.Chem.Zem. 9(2000), č. 5, s. 233 – 237.
PASTEJŘÍK, J.: Přírodozpyt (neústrojná chemie s mineralogií) pro druhou třídu měšťanských škol. Praha, 1934. Nákladem vlastním.
SPN: Přírodopis pro 6.-9. ročník ZŠ. Biol.Chem.Zem. 25(2016), č. 3, s. 157.
UNESCO Source Book for Science Teaching. UNESCO, 1962.
WYNN, C. M.; WIGGINS, A. W.: Natural Science: Bridging the Gaps. Massachuchetts, 1988.