Názory a povědomí učitelů Moravskoslezského kraje o integrované výuce a její realizaci na středních školách
Článek předkládá výsledky dotazníkového šetření o povědomí učitelů o integrované výuce na středních školách (dále „SŠ“), které bylo uskutečněno v Moravskoslezském kraji (dále „MSK“) na přelomu roku 2018/2019. Cílem tohoto dotazníkového šetření bylo získat představu o realizaci integrované výuky na SŠ v Moravskoslezském kraji. Článek přináší odpovědi na stanovisko učitelů k realizaci integrované výuky a srovnává předpoklady pro její realizaci stanovené v Rámcových vzdělávacích programech (dále „RVP“) s odpověďmi učitelů. Zjišťuje, z jakých zdrojů učitelé čerpají při přípravě integrované výuky, jakými formami či metodami učitelé realizují ve svých hodinách integrovanou výuku a jaké jsou důvody pro nerealizaci tohoto způsobu výuky. Článek vyhodnocuje odpovědi celkem 146 respondentů z Moravskoslezského kraje. Zahrnuje odpovědi učitelů různých předmětů z různých typů středních škol. Nejvíce respondentů zařazuje integrovanou výuku do svých hodin formou projektů spojujících poznatky z více předmětů s praktickými zkušenostmi a produktivními činnostmi. Jako nejčastější důvody nerealizace integrované výuky ve výuce respondenti uvedli časovou náročnost, nedostatek vhodných didaktických materiálů a také to, že učitelé nevědí, jakým způsobem konkrétně realizovat integrovanou výuku ve svých hodinách.
integrovaná výuka, Rámcový vzdělávací program, názory učitelů
Bartoňová, M. (2019). Integrovaná výuka přírodovědných předmětů na SŠ. Diplomová práce. Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity, Katedra chemie
Hejnová, E. (2011). Integrovaná výuka přírodovědných předmětů na základních školách v českých zemích – minulost a současnost [online]. Scientia in educatione, 2(2), s. 77-90. ISSN 1804-7106. https://doi.org/10.14712/18047106.24
Jeská, H. (2012). Integrovaná tematická výuka na 1. stupni ZŠ. Diplomová práce. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Katedra pedagogiky
Kolektiv autorů. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice – Bílá kniha. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Praha: Tauris. ISBN 978-80-262-0403-9
Kolektiv autorů. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia [online]. Praha: MŠMT.
ISBN 978-80-87000-11-3. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/159
Kolektiv autorů. (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/43792/
Kolektiv autorů. (2019). Podkladová studie. Chemie. Praha: NÚV. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/3632_1_1/
Kotvaltová Sezemská, K. (2019). Interdisciplinární přístup a výuka vybraných interdisciplinárních témat v chemii a biologii v prostředí českých středních škol. Biologie‑chemie-zeměpis [online], 28(1), s. 35-47. ISSN 2533-7556 https://doi.org/10.14712/25337556.2019.1.4
Kuželová, N. (2014). Interdisciplinární přístup k výuce přírodovědných předmětů na středních odborných školách nechemického zaměření. Bakalářská práce. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Katedra chemie a didaktiky chemie
Maršíková, M. & Jelen, V. (2019). Hlavní výstupy z Mimořádného šetření ke stavu zajištění výuky učiteli v MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ [online]. MŠMT. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/50371/
Průcha, J. & Walterová, E. & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál, s.r.o. ISBN 978-80-262-0403-9
Šíba, M. (2009). Integrace biologických poznatků do výuky chemie. Diplomová práce. Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Katedra učitelství a didaktiky chemie
Šíba, M. (2013). Integrovaná přírodovědná výuka a historie přírodních věd v chemickém vzdělávání. Disertační práce. Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Katedra učitelství a didaktiky chemie
Šimíčková, H. (2001). Názory učitelů na integrované vyučování v primární škole – zpráva z předvýzkumu. Pedagogická orientace, 4, s. 40-52. ISSN 1211-4669
Šimíčková, H. (2005). Transformace české školy a integrované vyučování. Pedagogická orientace, 2, s. 43-52. ISSN 1211-4669
Škoda, J. & Doulík, P. (2007). Jaké možnosti přinášejí RVP ZV pro přírodovědné vzdělávání? In: Člověk a příroda: první krok k integraci výuky přírodovědných předmětů. Sborník příspěvků z mezinárodní elektronické konference. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, s. 7-31. ISBN 978-80-7044-918-9
Šumberová, K. (2014). Integrované téma "Jak přežít na pustém ostrově aneb chemie v praxi". Bakalářská práce. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání
Young, M. F. D. (2002). The Curriculum of the Future. Abingdon, UK: Taylor & Francis. ISBN 978-0-203-20929-5 https://doi.org/10.4324/9780203019191