DIDAKTICKÉ VYUŽITÍ ANIMOVANÉHO SERIÁLU „BYL JEDNOU JEDEN ŽIVOT“ VE VÝUCE PŘÍRODOPISU
Předložený článek navazuje na stejnojmennou diplomovou práci autorky článku (viz Šplíchalová, 2024) a z této práce článek také čerpá. Cílem článku je stručně shrnout hlavní myšlenky a zajímavá zjištění diplomové práce, a to s ohledem jak na teoretická, tak na praktická východiska práce, která v konečném důsledku vedla k vytvoření pracovních listů k vybraným dílům seriálu „Byl jednou jeden život“. Dále pak tyto pracovní listy, včetně metodiky k jejich implementaci do výuky, čtenářům představit a nabídnout je tak k dalšímu užití ve výuce přírodopisu (konkrétně biologie člověka) na základních školách nebo v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Z teoretických východisek jsou v článku shrnuty poznatky o možnostech využití videí, pracovních listů a modelů ve výuce. Následně je stručně představen seriál „Byl jednou jeden život“, a to včetně jeho stručné analýzy. V návaznosti na představení teoretických východisek bude čtenář blíže seznámen s kvantitativním výzkumem, který podkládá vytvořené didaktické materiály k vybraným dílům již zmíněného seriálu, konkrétně pak k dílům s tematikou oběhové, nervové a endokrinní soustavy. Zaměření práce navazuje na vzdělávací oblast RVP ZV Člověk a příroda, vzdělávací obor Přírodopis a tematickou oblast Biologie člověka, včetně očekávaných výstupů zmíněné oblasti, konkrétně pak na očekávaný výstup zaměřený na určování polohy, stavby a funkce jednotlivých orgánů a orgánových soustav v lidském těle.
biologie člověka, „Byl jednou jeden život“, animace, video, pracovní listy
BRAME, Cynthia J. Effective educational videos: Principles and guidelines for maximizing student learning from video content. CBE—Life Sciences Education, 2016, 15.4: es6. https://doi.org/10.1187/cbe.16-03-0125
FRÝZOVÁ, Iva. Pracovní list nejen v přírodovědném vzdělávání. Komenský: odborný časopis pro učitele základní školy [online]. 2014, 139(01), 48–54. Dostupné z: https://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/sites/17/2015/02/komensky_01_139.pdf
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Modely v didaktice biologie. Online. Biologie. Chemie. Zeměpis. 2017, roč. 26, č. 1, s. 2–22. ISSN 2533-7556. Dostupné z: https://doi.org/10.14712/25337556.2017.1.1
NÁRODNÍ PEDAGOGICKÝ INSTITUT (NPI). Jak nakládat s videem a pracovními listy ve výuce. Online. 2024. Dostupné z: https://cestina-pro-cizince.cz/trvaly-pobyt/a1/pro-ucitele/vyukova-videa/vyukova-videa-vice-informaci/. [cit. 11.3.2024]
NEUWIRTHOVÁ, Ludmila; DOLEŽAL, Rafael; KOLÁŘ, Karel a MACHKOVÁ, Veronika. Tištěné 3D modely ve výuce chemie. Online. Biologie. Chemie. Zeměpis. 2019, roč. 28, č. 1, s. 17–34. ISSN 2533-7556. Dostupné z: https://doi.org/10.14712/25337556.2019.1.3
PAIVIO, Allan. Mind and its evolution: A dual coding theoretical approach. Psychology Press, 2014. https://doi.org/10.4324/9781315785233
ŠPLÍCHALOVÁ, Kristýna. Didaktické využití animovaného seriálu „Byl jednou jeden život“ ve výuce přírodopisu. Diplomová Práce, vedoucí PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2024.
ŽÁK, Vojtěch. Metody a formy výuky: hospitační arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-61-3.