Jednoduché rozhraní pro počítačem podporované žákovské experimenty
Na trhu didaktických pomůcek je dostupná celá řada sad pro počítačem podporované experimenty, ať už se jedná o českou soustavu iSES, kterou již mnoho let vyvíjí a stále zdokonaluje doc. Lustig z MFF UK, nebo o různé zahraniční systémy (Vernier, Pasco, IP Coach atd.). Tento článek si klade za cíl seznámit odbornou veřejnost s možnostmi, které v této oblasti existují, a ukázat, že není třeba se vlastní konstrukce takových experimentálních sestav bát. V článku jsou popsány základy měření s počítačem (AD konverze) a vlastnosti karty Arduino, která se může stát základem levného zařízení pro měření ať již s počítačem nebo bez něj. V závěru je popsáno měření produkce CO2 rostlinami.
Počítačem podporované měření, didaktické pomůcky, školní experimenty
Co je to Arduino (2012). Získáno z http://czechduino.cz/?co-je-to-arduino,29
Kubínová Štěpánka, Šlégr Jan, Hradec Králové: PhysDuino – cenově dostupný systém pro školní fyzikální měření. In Sborník Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Západočeská univerzita v Plzni 2015.
Arduino IDE (2017). Získáno z https://www.arduino.cc/en/Main/Software
PLX-DAQ (2014). Získáno z https://www.parallax.com/downloads/plx-daq
D. A. Baylor, T. D. Lamb, K. W. Yau, "Response of retinal rods to single photons." Journal of Physiology, Lond. 288, 613-634 (1979)
Julie Schnapf, "How Photoreceptors Respond to Light", Scientific American, April 1987 https://doi.org/10.1038/scientificamerican0487-40
S. Hecht, S. Schlaer and M. H. Pirenne, "Energy, Quanta and vision." Journal of the Optical Society of America, 38, 196-208 (1942) https://doi.org/10.1085/jgp.25.6.819