Jazykovědný pohled na nomenklaturu: přínos pro výuku přírodních věd
Jedním z cílů výuky přírodovědných předmětů je seznámit žáky se svébytností jazyka, který se v daném oboru používá. Pod tento cíl spadá požadavek, aby si žáci na odpovídající úrovni osvojili terminologii, a to jak v pasivní podobě (porozumění odbornému textu či sdělení), tak při samostatném vyjadřování. Součástí terminologie je také nomenklatura, tj. konkrétní názvy organismů, chemických entit nebo oblastí. Názvů, s nimiž se žák ZŠ a SŠ ve výuce přírodovědných předmětů setká, bývá velké množství a na žáky často působí nezvykle. Etymologický či tvaroslovný rozbor nomenklatury může ukázat přiléhavost i zdánlivě neopodstatněných názvů, a tím usnadnit jejich zapamatování. Obecně uznávaný je přínos jazykového rozboru latinských termínů. Tento článek však chce přitáhnout pozornost přímo k názvosloví, které nemusí být vždy odvozeno z latiny. Článek shrnuje poučení, která jazykový pohled na přírodovědnou nomenklaturu přináší, doprovází je konkrétními příklady českých názvů z učiva biologie, chemie, geologie a geografie a zamýšlí se nad zásadami, jichž by se měl učitel v této problematice držet.
názvosloví, etymologie, přírodovědné vzdělávání, mezipředmětové vazby
Beran, A. (2015) Cíle a obsahy výuky řecko-latinské lékařské terminologie. In Pořízková, K., Švanda, L. (Eds.) Latinitas medica. (84–91) Brno: Masarykova Univerzita.
Čmejrková, S. (1995) Normy vědeckého dorozumívání. In Žemlička, M. (Ed.) Termina 1994. Konference o odborném stylu a terminologii. (55–65) Liberec: Technická univerzita.
Daneš, F. (2000) Jakou řečí mluví věda. Modalizace vědeckého diskurzu. Slovo a slovesnost, 61(2), 81–92.
Daneš, F. (1995) Názvosloví, terminologie a nomenklatura. Vesmír, 74(10), s. 596.
Flood, W. E. (1960) Scientific Words: Their Structure and Meaning. London: Oldbourne.
Nečas, P. (2015) Empirický pohled na výuku latinské lékařské terminologie. In Pořízková, K., Švanda, L. (Eds.) Latinitas medica. (92–100) Brno: Masarykova Univerzita.
Pořízková, K. (2015) Lékařská latina netradičně. (Inovace výukových materiálů pro studenty nelékařských oborů). In Pořízková, K., Švanda L. (Eds.) Latinitas medica. (111–118) Brno: Masarykova Univerzita.