číslo | název článku | autorství | abstrakt | plný text | |
---|---|---|---|---|---|
1 | CHIRALITA ZNÁMÁ I NEZNÁMÁ (DRUHÁ ČÁST) |
Jaromír Literák | Chiralita je fenomén, kdy objekt není ztotožnitelný se svým zrcadlovým… |
detail | |
1 | VNITŘNÍ STAVBA JEHLIC – NÁMĚTY NA POZOROVÁNÍ A POROVNÁVÁNÍ |
Olga Ševčíková | Většina dřevin patřících do řádu Pinales má jehlicovité listy. Jejich… |
detail | |
1 | NÁMĚTY NA POKUSY A POZOROVÁNÍ VODNÍCH ŽIVOČICHŮ VE ŠKOLNÍM AKVÁRIU XIX (CHOV BERUŠKY VODNÍ, ASELLUS AQUATICUS, ISOPODA) |
Lubomír Hanel | Beruška vodní (Asellus aquaticus) je běžná v celém mírném pásmu… |
detail | |
1 | Oznámení: Dva dny s didaktikou biologie 2024 |
Karel Vojíř | detail | ||
1 | Oznámení: Ahojdivočino jaro 2024 |
Lubomír Hanel | detail | ||
2 | VÝUKA TÉMATU „VODA“ NA ŠKOLNÍ ZAHRADĚ A JEJÍ VLIV NA VNÍMANÉ PROPOJENÍ ŽÁKŮ SE ZAHRADOU |
Kristýna Kakešová, Irena Chlebounová, Vanda Janštová | Většina základních škol v České republice disponuje školní zahradou, i přes… |
detail | |
2 | PŘÍRODOVĚDNÝ TEXT ANEB INTERNETOVÉ DISKUZNÍ KOMENTÁŘE A JEJICH VLIV NA VYJÁDŘENÍ NÁZORŮ ŽÁKŮ |
Lucie Hlaváčová, Radka Holanová | Tématem realizovaného výzkumu je vliv diskuzních komentářů na vyjádření… |
detail | |
2 | CO SE MŮŽEME DOZVĚDĚT O PŘÍRODĚ Z LIDOVÝCH PÍSNÍ? |
Jana Poupová | Článek popisuje výukovou aktivitu, která využívá jako zdroj informací o… |
detail | |
2 | NÁMĚTY NA POKUSY A POZOROVÁNÍ VODNÍCH ŽIVOČICHŮ VE ŠKOLNÍM AKVÁRIU XX (CHOV BLEŠIVCŮ, GAMMARIDAE, AMPHIPODA) |
Lubomír Hanel | Blešivci rodu Gammarus patří mezi různonohé korýše (Amphipoda). Tělo je z… |
detail | |
2 | Oznámení: Doc. RNDr. Václav Ziegler CSc. životní jubileum |
Kolektiv | detail | ||
2 | Oznámení: Profesor Pavel Beneš jubilující |
Kolektiv | detail | ||
2 | Oznámení: Ahojdivočino – léto 2024 |
Kolektiv | detail |
číslo | název článku | autorství | abstrakt | plný text | |
---|---|---|---|---|---|
1 | NÁMĚTY NA POKUSY A POZOROVÁNÍ VODNÍCH ŽIVOČICHŮ VE ŠKOLNÍM AKVÁRIU XVI (CHOV RAKŮ, ASTACIDA) |
Lubomír Hanel | Raci jsou sladkovodní korýši, dýchající žábrami. Vyskytují se v tekoucích i… |
detail | |
1 | POŽADAVKY NA VÝUKU BIOETIKY PODLE STŘEDOŠKOLSKÝCH RVP |
Jana Poupová | Článek představuje kvalitativní obsahovou analýzu českých středoškolských… |
detail | |
1 | FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ OCHOTU POSKYTNOUT PRVNÍ POMOC A JEJICH VYUŽITÍ PŘI VÝUCE PRVNÍ POMOCI |
Radim Kuba, Iveta Sekerášová, Lenka Ročková | Povinnost poskytnout první pomoc ukládají občanům České republiky zákonné… |
detail | |
1 | PŘÍRODOVĚDNĚ ZAMĚŘENÉ KURZY UNIVERZITY TŘETÍHO VĚKU Z POHLEDU JEJICH ÚČASTNÍKŮ |
Tomáš Jedlička, Jan Mourek | Faktory ovlivňující motivaci ke studiu přírodovědných oborů jsou intenzivně… |
detail | |
1 | ROZMANITOSTI: První ročník konference Dva dny s didaktikou biologie |
Karel Vojíř, Adam Nejedlý | detail | ||
1 | ROZMANITOSTI: Jarní číslo časopisu „ahojdivočino“ |
Lubomír Hanel | detail | ||
2 | POČÍTAČOVÉ ANIMACE A SIMULACE ELEKTROLÝZY 2 A GALVANICKÉHO ČLÁNKU JAKO PROSTŘEDEK PODPORY NÁZORNOSTI VE VÝUCE CHEMIE NA STŘEDNÍ ŠKOLE |
Hana Henychová, Veronika Machková | Simulace jsou v dnešní době dostupný prostředek k dokreslení kurikula… |
detail | |
2 | MASOŽRAVÉ ROSTLINY V PŘÍRODOPISU A BIOLOGII – OBSAHOVÁ ANALÝZA RVP, ŠVP A UČEBNIC |
Karolína Kapuciánová | Článek pojednává o masožravých rostlinách ve vzdělávání v biologických… |
detail | |
2 | NÁMĚTY NA POKUSY A POZOROVÁNÍ VODNÍCH ŽIVOČICHŮ VE ŠKOLNÍM AKVÁRIU XVII (CHOV STŘECHATEK, MEGALOPTERA) |
Lubomír Hanel | Dospělé střechatky (Sialidae) mají délku těla menší než 25 mm, dlouhá… |
detail | |
2 | PROBLÉMY VE VÝUCE PRVNÍ POMOCI Z POHLEDU ČESKÝCH PEDAGOGŮ |
Radim Kuba, Barbara Havlíková | Výuka první pomoci je nedílnou součástí Rámcových vzdělávacích programů a… |
detail | |
2 | ROZMANITOSTI: Za profesorem Jindřichem Hellbergem |
Karel Kolář, Martin Bílek, Jiří Rychtera | detail | ||
3 | MEZIOBOROVÁ TERÉNNÍ VÝUKA V RÁMCI LETNÍ ŠKOLY GEOCAMP |
Dominik Rubáš, Tomáš Matějček, Lenka Mrázová | Terénní výuka je povinnou součástí výchovně-vzdělávacího procesu v Česku. V… |
detail | |
3 | KAPITOLA Z DIDAKTIKY BIOLOGIE: AKTIVITA PRO PODPORU PROCESU OSVOJOVÁNÍ PŘÍRODOVĚDNÝCH POJMŮ |
Kateřina Jančaříková, Antonín Jančařík | Porozumění odborným pojmům je nezbytným předpokladem přírodovědného… |
detail | |
3 | MISKONCEPCIE ŽIAKOV ZÁKLADNÝCH ŠKÔL O ZDRAVÍ A ŽIVOTNOM ŠTÝLE ČLOVEKA IDENTIFIKOVANÉ PROSTREDNÍCTVOM ŠTVORÚROVŇOVÉHO TESTU |
Dominik Šmida, Elena Čipková, Martin Belka | Miskoncepcie (mylné predstavy) žiakov spojené so zdravím a životným štýlom… |
detail | |
3 | DIDAKTICKÉ MATERIÁLY PRO SAMOSTATNOU PRÁCI ŽÁKŮ BĚHEM VÝUKY PRVNÍ POMOCI |
Radim Kuba, Zdeňka Hubínková | Praktické nácviky by měly být nedílnou součástí kvalitních kurzů první… |
detail | |
3 | Rozmanitosti |
Kolektiv | detail | ||
4 | Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu XVIII (chov síťokřídlých, Neuroptera) |
Lubomír Hanel | V rámci síťokřídlého hmyzu (řád Neuroptera) najdeme u našich druhů vodní… |
detail | |
4 | NÁDOROVÁ ONEMOCNĚNÍ A JEJICH ZAŘAZENÍ DO VÝUKY BIOLOGIE NA STŘEDNÍ ŠKOLE |
Alžběta Anna Zelingrová, Karolína Kotvaltová Sezemská | Nádorová onemocnění jsou v současné době ve vyspělých zemích jednou z… |
detail | |
4 | Chiralita známá i neznámá (první část) |
Jaromír Literák | Chiralita je fenomén, kdy objekt není ztotožnitelný se svým zrcadlovým… |
detail | |
4 | ROZMANITOSTI: Pladias.cz z pohledu výuky botaniky na ZŠ a SŠ |
Petr Novotný, Zdeněk Kaplan | detail | ||
4 | ROZMANITOSTI: Ahoj divočino – Zima 2023 |
Lubomír Hanel | detail | ||
4 | ROZMANITOSTI: Za docentem Karlem Holadou aneb ve službách chemagogiky |
Martin Bílek, Pavel Beneš, Karel Kolář | detail |
číslo | název článku | autorství | abstrakt | plný text | |
---|---|---|---|---|---|
1 | NÁZORY UČITELŮ NA MOŽNOSTI ZATRAKTIVNĚNÍ PŘEDMĚTŮ PRVOUKA, PŘÍRODOVĚDA, PŘÍRODOPIS A BIOLOGIE NA ZÁKLADNÍCH A STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH |
Martin Semecký, Jan Mourek | Řada studií dokládá, že zájem žáků na základních i středních školách o… |
detail | |
1 | SKÚMANIE PRVKOV VÝROKOVEJ LOGIKY V KONTEXTE PRÍRODOVEDNÝCH A MATEMATICKÝCH ÚLOH |
Katarína Szarka, Zoltán Fehér, Ladislav Jaruska, Eva Tóthová Tarová, Andrea Vargová | Matematické myslenie je neoddeliteľnou súčasťou zručností, ktoré sú potrebné… |
detail | |
1 | VZNIK DENDRITICKÝCH KRYSTALŮ KOVŮ VE VODNÝCH ROZTOCÍCH ÚČINKEM STEJNOSMĚRNÉHO ELEKTRICKÉHO PROUDU |
Milan Šmídl, Tereza Špitálská, Václav Šícha | Elektrolýza je již dlouho známý a ve výuce na základních a středních školách… |
detail | |
1 | NÁMĚTY NA POKUSY A POZOROVÁNÍ VODNÍCH ŽIVOČICHŮ VE ŠKOLNÍM AKVÁRIU XII (CHOV VÍRNÍKŮ, GYRINIDAE) |
Lubomír Hanel | Vířníkovití (Gyrinidae) jsou vodní brouci, kteří obvykle plavou na vodní… |
detail | |
1 | ROZMANITOSTI: Distanční kurz chemie s prvky výzkumné činnosti na principu únikové hry |
Pavla Janoschová | detail | ||
1 | ROZMANITOSTI: 2022 – významný rok pro neživou přírodu |
DM | detail | ||
2 | MOBILNÍ APLIKACE JAKO PROSTŘEDEK PODPORY VÝUKY O STAVBĚ ATOMU |
Michaela Pavlíková, Veronika Machková | Příspěvek vychází z provedené literární rešerše a následné analýzy… |
detail | |
2 | EXPERIMENT V PŘÍPRAVĚ BUDOUCÍCH UČITELŮ CHEMIE |
Václav Richtr, Matyáš Konopa | Příspěvek se zabývá experimentem v bakalářském studiu na katedře chemie FPE… |
detail | |
2 | CHEMICKÉ POKUSY V ČASE DIŠTANČNÉHO VZDELÁVANIA |
Alena Bučková, Miroslav Prokša | Môžu chemické pokusy aj v čase dištančného vzdelávania plniť úlohu motivácie… |
detail | |
2 | NÁMĚTY NA POKUSY A POZOROVÁNÍ VODNÍCH ŽIVOČICHŮ VE ŠKOLNÍM AKVÁRIU XIII (CHOV PLEUSTONNÍCH PLOŠTIC, HETEROPTERA) |
Lubomír Hanel | Pleustonní ploštice tvoří přechod mezi suchozemskými a pravými vodními … |
detail | |
2 | ROZMANITOSTI: Ahojdivočino jaro 2022 |
Lubomír Hanel | detail | ||
2 | ROZMANITOSTI: Doplňující pedagogické studium biologie (dále jen DPS Bi) |
Kolektiv | detail | ||
2 | ROZMANITOSTI: Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy |
Kolektiv | detail | ||
2 | ROZMANITOSTI: MÁTE SIRKY? Učitel chemie o výstavě |
Karel Holada | detail | ||
3 | Mobilné aplikácie vo vyučovaní biológie: prípadová štúdia |
Elena Čipková, Michael Fuchs, Adam Vorobeľ | Prudký vedecko-technický rozvoj v posledných desaťročiach viedol k tomu, že… |
detail | |
3 | Využití sférických fotografií ve výuce na VŠ |
Václav Duffek, Tomáš Průcha, Klára Vočadlová | Virtuální realita se dnes pomalu dostává i do vzdělávacího procesu. Jednou z… |
detail | |
3 | Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu XIV (chov pijavek, Hirudinea) |
Lubomír Hanel | Pijavky jsou segmentovaní parazitičtí nebo draví bezobratlí v rámci… |
detail | |
3 | ROZMANITOSTI: ZA UHLÍM A ZKAMENĚLOU FLÓROU DO ZBŮCHU U PLZNĚ |
Petr Fleissig | detail | ||
3 | ROZMANITOSTI: Ahoj divočino léto 2022 |
Lubomír Hanel | detail | ||
3 | ROZMANITOSTI: Trendy v didaktice biologie 2022 |
Lubomír Hanel | detail | ||
3 | ROZMANITOSTI: Ekologická olympiáda ve Středočeském kraji zná vítěze |
Jiří Pavelka | detail | ||
4 | AKÁ JE ÚROVEŇ GEOGRAFICKÝCH VEDOMOSTI SLOVÁKOV? PRÍSPEVOK K DISKUSII O ÚČINNOSTI GEOGRAFICKÉHO VZDELÁVANIA NA SLOVENSKU |
Štefan Karolčík, Veronika Živická, Elena Čipková | Odborné uchopenie problematiky účinnosti vzdelávania ako vzťahu medzi… |
detail | |
4 | KRTEK – BOTANICKÁ ILUSTRACE PRO MALÉ I VELKÉ |
Jana Poupová | Článek předkládá námět na zpestření výuky botaniky. Jednoduché úkoly z… |
detail | |
4 | KOMPARACE UČEBNIC PŘÍRODOPISU POUŽÍVANÝCH V ČESKÉ REPUBLICE A BULHARSKU SE ZVLÁŠTNÍM ZŘETELEM NA PARAZITOLOGII |
Marie Glavanakovová, Jan Andreska | Tento článek se zabývá srovnáváním českých a bulharských učebnic přírodopisu… |
detail | |
4 | NÁMĚTY NA POKUSY A POZOROVÁNÍ VODNÍCH ŽIVOČICHŮ VE ŠKOLNÍM AKVÁRIU XV (CHOV MLŽŮ, BIVALVIA) |
Lubomír Hanel | Mlži jsou třídou mořských a sladkovodních měkkýšů, kteří mají bočně stlačená… |
detail | |
4 | ROZMANITOSTI: Voda byla hlavním tématem XXII. Středočeské konference pro učitele |
Kateřina Zemanová | detail | ||
4 | ROZMANITOSTI: Podzimní a zimní číslo časopisu „ahojdivočino“ 2022 |
Lubomír Hanel | detail | ||
4 | ROZMANITOSTI: Online tipy do výuky přírodovědných předmětů |
VJ | detail |
číslo | název článku | autorství | abstrakt | plný text | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Modelové prevedenie koncepcie kooperatívného vyučovania na príklade témy zdroje uhľovodíkov |
Radoslava Karpeľová, Zuzana Haláková | Kooperatívne vyučovanie sa v súčasnosti mnoho vyučujúcich snaží zakomponovať… |
detail | |
1 | Miskoncepcie žiakov na základnej škole v téme dýchanie |
Denisa Čolláková, Elena Čipková, Zuzana Haláková | V príspevku sme sa zamerali na identifikáciu nesprávneho porozumenia pojmov… |
detail | |
1 | Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu IX. (chov nektonních ploštic) |
Lubomír Hanel | K možným chovancům školního studenovodního akvária mohou patřit vodní… |
detail | |
1 | Percepce terénní výuky zeměpisu žáky a učiteli |
Ivana Jakouběová, Radek Pileček | Výuka zeměpisu na základních a středních školách, včetně gymnázií, prochází… |
detail | |
1 | Názory učiteľov a žiakov osmeročných gymnázií na písanie odbornej eseje v rámci vyučovania chémie |
Dominik Šmida, Elena Čipková, Tibor Nagy | Využívanie odbornej eseje vo vyučovaní chémie rozvíja kritické myslenie… |
detail | |
1 | ROZMANITOSTI: Když výzkum mění praxi – Deset příběhů učitelů a akademiků zapojených do akčního výzkumu |
Martin Bílek | detail | ||
1 | ROZMANITOSTI: ExpEdícia – pracovná učebnica prepájajúca biológiu a geografiu |
Romana Schubertová, Martina Škodová | detail | ||
2 | Národní geopark Kraj blanických rytířů |
Kateřina Červenková, Michal Nekl | Článek představuje jeden z devíti národních geoparků ČR – Kraj blanických… |
detail | |
2 | Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu X (chov splešťulovitých ploštic) |
Lubomír Hanel | V tomto příspěvku je popsán chov dvou druhů vodních ploštic (Heteroptera,… |
detail | |
2 | Podpora koherence ve výuce biologie a přírodopisu: Úvod do využití Jo-Jo strategie v ČR |
Markéta Machová, Marie-Christine Knippels | Kurikulum přírodopisu a biologie současného základního a středního… |
detail | |
2 | Chybovost v knihách o přírodě pro děti jako překážka rozvoje přírodovědné gramotnosti |
Kateřina Jančaříková | V příspěvku jsou představeny a diskutovány výsledky krátkého kvalitativního… |
detail | |
2 | ROZMANITOSTI: Chemie antických živlů na Univerzitě třetího věku Pedagogické fakulty UK a Gymnáziu Jana Keplera v Praze |
Karel Kolář, Kateřina Chroustová | detail | ||
2 | ROZMANITOSTI: Nadace Experientia spouští na podzim nový program Bezva chemie na zatraktivnění výuky chemie |
Anna Batistová | detail | ||
3 | HODINA BIOLOGIE PRO ŽIVOT |
Kristýna Šebková | Cévní mozková příhoda a ischemické choroby srdeční patří spolu mezi… |
detail | |
3 | POTENCIÁL SKEČNOUTINGU AKO NÁSTROJA NA PODPORU UČENIA SA V GEOGRAFII |
Stela Csachová, Daniela Kidonová | Skečnouting je metóda nelineárneho zapisovania vizuálno-textových poznámok.… |
detail | |
3 | NÁMĚTY NA POKUSY A POZOROVÁNÍ VODNÍCH ŽIVOČICHŮ VE ŠKOLNÍM AKVÁRIU XI (CHOV JEPIC A POŠVATEK) |
Lubomír Hanel | Jepice (Ephemeroptera) jsou starobylý řád hmyzu, u něhož dospělci mají… |
detail | |
3 | ROZMANITOSTI: Vyšla další čísla časopisu „ahojdivočino“ |
Lubomír Hanel | detail | ||
3 | ROZMANITOSTI: Krajské kabinety přírodovědné vzdělávání |
Miroslava Sklenářová, Petra Duspívavová Hlávková | detail | ||
3 | ROZMANITOSTI: V Sokolově pokřtěna kniha o Ronaldu Richterovi, o prvních pokusech s termojadernou fúzí na světě |
Martina Poštová | detail | ||
4 | NÁMĚTY NA POKUSY A POZOROVÁNÍ VODNÍCH ŽIVOČICHŮ VE ŠKOLNÍM AKVÁRIU XI (CHOV CHROSTÍKŮ) |
Lubomír Hanel | Chrostíci (Trichoptera) jsou skupina hmyzu s vodními larvami a kuklami,… |
detail | |
4 | O ZOOLOGICKEJ (NE)GRAMOTNOSTI ŠTUDENTOV SLOVENSKÝCH GYMNÁZIÍ |
Valerián Franc, Zuzana Biganičová | Cieľom tohto článku je sprostredkovať širšej pedagogickej a prírodovednej… |
detail | |
4 | VÝZNAM UČITEĽA PRÍRODOVEDNÝCH PREDMETOV PRI FORMOVANÍ POZITÍVNYCH POSTOJOV ŽIAKOV K VEDE A TECHNIKE |
Renata Bellová, Mária Balážová | Postoje žiakov k vede boli študované už desaťročia, vie sa, že sú… |
detail | |
4 | JAK SI ŽÁCI ZÁKLADNÍCH ŠKOL PŘEDSTAVUJÍ POUŠTĚ? |
Petr Trahorsch, Dominika Trhlíková | Cílem předkládané studie je identifikovat dětská pojetí pouště a hlavní… |
detail | |
4 | ROZMANITOSTI: Svobodu sadu – na Turnovsku vzniká komunitní sad. Vyšlo zimní číslo časopisu „ahojdivočino“. |
Anna Hudská, Lubomír Hanel | detail |
číslo | název článku | autorství | abstrakt | plný text | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Zhotovování dermoplastických preparátů celých ryb |
Martin Chlad, Jan Řezníček | Práce prezentuje metodiku tvorby dermoplastických preparátů celých ryb. Je… |
detail | |
1 | Orientační běh napříč skupinami organismů – výukový blok o sestavování a čtení evolučních stromů |
Klára Koupilová | Evoluční stromy jsou jedny z nejužitečnějších nástrojů biologie, a proto by… |
detail | |
1 | Hemoglobin a jeho funkce trojrozměrně |
Vanda Janštová, Petr Novotný | Bílkoviny jsou jednou ze základních skupin makromolekul, které jsou součástí… |
detail | |
1 | Využití Chlupáčova muzea historie Země ve výuce geologie na základních a středních školách |
Martin Mazuch | Chlupáčovo muzeum historie Země (dále „Muzeum“) je unikátní akademická… |
detail | |
1 | Výuka molekulární biologie a genetiky na středních školách |
Timotej Mareš, Tetiana Khrypunova, Pavol Kviatek | detail | ||
2 | Termochémia vo vyučovaní na základnej škole s využitím bádateľskej metódy |
Anna Drozdíková, Gabriela Klimešová | V našom príspevku sa venujeme problematike spojenej s metódami výučby na… |
detail | |
2 | Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu vi – chov a odchov potápníků |
Lubomír Hanel | Potápníkovití brouci (Dytiscidae) se vyznačují hladkým, oválným, nesmáčivým… |
detail | |
2 | Přírodověda, přírodopis a biologie v RVP – na co se zaměřit v budoucích revizích? |
Jakub Holec | Článek se zaměřuje na plánované revize rámcových vzdělávacích programů v… |
detail | |
3 | Badatelské praktikum – rozsivky ve forenzní praxi |
Eva Hejduková, Jan Mourek | Tematika forenzní vědy se v posledních desetiletích těší velké oblibě ze… |
detail | |
3 | Historicky významné budovy jako cíl petrologické exkurze |
Jana Poupová | Na řadě českých gymnázií vyučují geologickou problematiku učitelé s aprobací… |
detail | |
3 | Miskoncepce týkající se animismu aneb je atom živý? |
Eva Hejnová | Atom je pojem, se kterým se žáci setkávají jak ve fyzice, tak v chemii.… |
detail | |
3 | Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu VII (chov vodoucha stříbřitého) |
Lubomír Hanel | Vodouch stříbřitý (Argyroneta aquatica) je jediný pavouk na světě,… |
detail | |
3 | ROZMANITOSTI: Za kaolinem a čertem… |
Petr Fleissig | detail | ||
3 | RECENZE: Nový časopis Ahoj divočino |
Lubomír Hanel | detail | ||
3 | DOPIS: Z čeho (se) učit „poznávačku“ našich obratlovců? |
Lubomír Hanel, Jan Andreska | detail | ||
4 | Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu VIII (chov vodomila černého a příbuzných druhů) |
Lubomír Hanel, Vojtěch Kolář | Vodomil černý (Hydrophilus piceus) je největší z vodních brouků na… |
detail | |
4 | Názory a povědomí učitelů Moravskoslezského kraje o integrované výuce a její realizaci na středních školách |
Markéta Bartoňová, Dana Kričfaluši | Článek předkládá výsledky dotazníkového šetření o povědomí učitelů o… |
detail | |
4 | Uplatňovanie bádania a bádateľských učebných metód v geografickom vzdelávaní |
Štefan Karolčík, Barbora Laštíková, Elena Čipková | Bádanie a skúmanie vecí, ktoré nás obklopujú alebo zaujímajú je tým… |
detail | |
4 | RECENZE: učebnice Přírodopis 9 – Geologie a Ekologie pro 9 ročník, Nová škola, Matyášek a Hrubý, 2019 |
Mojmír Vlašín | detail | ||
4 | RECENZE: Univerzita 3. věku a Antické živly z pohledu chemie II |
Karel Kolář, Kateřina Chroustová | detail | ||
4 | ROZMANITOSTI: Trendy v didaktice biologie |
Lubomír Hanel | detail |
číslo | název článku | autorství | abstrakt | plný text | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Jazykovědný pohled na nomenklaturu: přínos pro výuku přírodních věd |
Jana Poupová | Jedním z cílů výuky přírodovědných předmětů je seznámit žáky se svébytností… |
detail | |
1 | Modifikace chemického experimentu v racionalizaci experimentální přípravy budoucích učitelů chemie |
Václav Richtr, Lukáš Novák | Příspěvek je zaměřen na možnosti modifikací časově i materiálně náročnějších… |
detail | |
1 | Tištěné 3D modely ve výuce chemie |
Ludmila Neuwirthová, Rafael Doležal, Karel Kolář, Veronika Machková | Klasickým zástupcem materiálních didaktických pomůcek užívaných ve výuce… |
detail | |
1 | Interdisciplinární přístup a výuka vybraných interdisciplinárních témat v chemii a biologii v prostředí českých středních škol |
Karolína Kotvaltová Sezemská | Cílem příspěvku je představení výsledků šetření týkajícího se… |
detail | |
1 | Inovácia štátneho vzdelávacieho programu v prírodovedných predmetoch na Slovensku |
Peter Kelecsényi, Mariana Páleníková | Príspevok je venovaný inovovanému Štátnemu vzdelávaciemu programu, ktorý na… |
detail | |
2 | Jírovec maďal ve výuce – vegetativní orgány |
Petr Novotný, Vanda Janštová | Tento příspěvek je věnován jírovci maďalu jako vhodnému modelovému organismu… |
detail | |
2 | Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu IV (mimetické jevy) |
Lubomír Hanel | Článek přináší některé příklady některých mimetických jevů u vodních či… |
detail | |
2 | Možnosti použitia pojmových máp pri odhaľovaní nesprávneho chápania chemických pojmov na strednej škole |
Anna Drozdíková, Marcela Nemcová | V našom príspevku sa venujeme problematike miskoncepcií vo vyučovaní chémie,… |
detail | |
2 | Rasa versus etnická skupina |
Lucie Hlaváčová | Článek představuje stručný historický kontext vědeckých přístupů biologie, s… |
detail | |
2 | Aktuální trendy ve výuce první pomoci aneb vzdělávání budoucích i současných pedagogů zážitkovou pedagogikou |
Radim Kuba, Roman Říha, Gabriela Zvěřinová, Adéla Křečková | Existuje mnoho důvodů, proč lidé nejsou schopni adekvátně poskytnout první… |
detail | |
3 | Jírovec maďal ve výuce – reprodukční orgány |
Petr Novotný, Vanda Janštová | Tento příspěvek je věnován jírovci maďalu jako vhodnému modelovému organismu… |
detail | |
3 | Pozorování ptáků na nezamrzlých vodních plochách: exkurze pro 1. a 2. stupeň ZŠ |
Lukáš Rokos, Lenka Pavlasová, Milan Junášek, Romana Matějková, Jitka Pražáková, Blanka Škantová, Jiří Švehla, Štěpánka Zikmundová | Exkurze jsou důležitou součástí hodin přírodopisu a biologie, protože… |
detail | |
3 | Ukázka zadání a hodnocení badatelské úlohy |
Kateřina Trčková, Dana Kričfaluši | Článek poskytuje ukázku zadání a návrh metodiky hodnocení pracovních listů… |
detail | |
3 | Rozhovor „Škola jako exponát“ |
Petr Novotný | detail | ||
4 | Chemické reakce jako kritické místo učiva chemie na základní škole |
Karel Kolář, Martin Bílek, Jiří Rychtera, Veronika Machková, Kateřina Chroustová | Tematický celek Chemické reakce byl identifikován v rámci výzkumného šetření… |
detail | |
4 | Geneticky modifikované rostliny odolné k suchu a zasolení |
Zdeněk Opatrný, Jana Nedělová, Věra Čížková | Rostliny si během své evoluce vyvinuly řadu mechanizmů, jak odolávat… |
detail | |
4 | Dopady vybraných klimatických změn na rostliny – učební úlohy |
Jana Nedělová, Věra Čížková, Zdeněk Opatrný | Globální klimatické změny představují významné a aktuální téma, se kterým by… |
detail | |
4 | Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu V (chov vážek) |
Lubomír Hanel | Vážky jsou příkladem hmyzu s nedokonalou proměnou s třemi vývojovými stádii:… |
detail | |
4 | Fotografie ve výuce přírodních věd: co smíme, co se sluší? |
Fatima Cvrčková | Význam práce s fotografickým materiálem (ať z vlastní produkce učitele či… |
detail | |
4 | RECENZE – Zdeňka Chocholoušková, Lenka Hajerová Műllerová: Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou |
Lubomír Hrouda | detail |
číslo | název článku | autorství | abstrakt | plný text | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Řezy bez duše aneb mikroskopování snadněji a rychleji |
Eliška Provazníková | detail | ||
1 | Fluorescenční mikroskop ve výuce biologie a vliv na znalosti žáků |
Jana Míková, Vanda Janštová | Atraktivita výuky přírodovědných předmětů včetně přírodopisu a biologie je… |
detail | |
1 | Měkkýši v ekologických souvislostech |
Tomáš Kebert, Dagmar Říhová | Měkkýši jsou úzce spjati s prostředím, vněmž žijí, jakožto i s četnými… |
detail | |
1 | Jak jsou hodnoceny jednotlivé obory biologie žáky 2. stupně ZŠ a nižšího gymnázia? |
Kateřina Malcová, Vanda Janštová | Přírodopis je českými žáky hodnocen jako středně oblíbený předmět. Navíc je… |
detail | |
1 | Jak současná paleogenetika přispívá ke změně našeho chápání vzniku, vývoje a migrací moderních lidských skupin |
Václav Vančata | Paleogenetika se stává stále důležitější součástí paleoantropologie i… |
detail | |
2 | Simulace určení krevních skupin |
Lukáš Rokos, Jana Lišková | Cílem této badatelské úlohy je usnadnit žákům porozumění problematice… |
detail | |
2 | Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu II (dýchání vodních živočichů) |
Lubomír Hanel | V článku jsou představeny různé způsoby dýchání vodních živočichů se… |
detail | |
2 | Podstata barvoměny chameleonů a jiných živočichů |
Kristýna Šebková | Barvoměna živočichů je pozoruhodný jev, který je předáván v genech z… |
detail | |
2 | Kam létají pražští zdivočelí holubi za potravou? |
Jan Řezníček, Jakub Šimánek | Práce se zabývá sledováním početního stavu a denní aktivity ferálního holuba… |
detail | |
3 | Vliv orientovaného světelného záření na růst a vývoj rostlin – pokusy pro výuku fototropizmu v biologii rostlin |
Libor Sedlecký, Jana Albrechtová, Věra Čížková | Článek podává teoretické základy, praktické poznámky a návrhy dvou pokusů… |
detail | |
3 | Co chutná plzákům? Potravní preference suchozemských plžů a jak je zkoumat |
Dagmar Říhová, Jiřina Šrámková | Potravní preference – obliba konkrétních typů potravy – nejsou výhradním… |
detail | |
3 | Jednoduché rozhraní pro počítačem podporované žákovské experimenty |
Štěpánka Kubínová, Ivana Šraňková, Jan Šlégr | Na trhu didaktických pomůcek je dostupná celá řada sad pro počítačem… |
detail | |
3 | Ovplyvňuje aplikácia úloh zameraných na aktívnu prácu s grafmi schopnosť žiakov čítať a interpretovať grafy? |
Štefan Karolčík, Marián Kráľ, Elena Čipková | Príspevok pojednáva o výskume, ktorý sa týka schopnosti vytvárať a… |
detail | |
4 | Co dává rumu jeho aroma aneb je ethylester kyseliny mravenčí skutečně nebezpečnou rumovou trestí? |
Veronika Podešvová, Jaromír Literák | Tuzemák, dříve známý jako tuzemský rum, je tradiční lihovinou, která vznikla… |
detail | |
4 | Vyvození Allenova pravidla ve výuce přírodopisu |
Lenka Pavlasová, Lukáš Rokos, Zuzana Čábelová, Milena Mikesková, Štěpánka Zikmundová | Allenovo pravidlo je vedle Bergmannova pravidla jedním z témat propojujících… |
detail | |
4 | Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu (III, Potravní chování) |
Lubomír Hanel | Příjem potravy patří k základním životním projevům živočichů. V článku jsou… |
detail | |
4 | Chorvátske pamiatky UNESCO v kontexte obsahových štandardov primárneho vzdelávania a nižšieho stredného vzdelávania v Chorvátsku a na Slovensku |
Daniel Dubovski | Kultúrne pamiatky sú jedným z najdôležitejších zdrojov poznania všetkých… |
detail |
číslo | název článku | autorství | abstrakt | plný text | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Modely v didaktice biologie |
Kateřina Jančaříková | The presented paper builds on a study presented on the international… |
detail | |
1 | Příprava pleuraxu pro tvorbu trvalých rozsivkových preparátů |
Karel Vojíř | Frustuly, typické schránky rozsivek, se vyznačují značnou variabilitu forem… |
detail | |
1 | Jedovatí obojživelníci |
Lubomír Hanel, Jan Andreska | Some amphibians are poisonous, they produce toxins to defend themselves… |
detail | |
1 | K historii didaktického časopisu Biologie–chemie–zeměpis |
Petr Dostál | detail | ||
1 | Druhý ročník chemie na Univerzitě třetího věku zajišťované PedF UK Praha |
Karel Holada | detail | ||
1 | Středočeské kolo Ekologické olympiády ve Vlašimi |
Jiří Pavelka | detail | ||
1 | Jsou pedagogické fakulty popelky univerzit? (na okraj panelové diskuse) |
Karel Holada | detail | ||
1 | Chemikál |
Karel Holada | detail | ||
2 | Rozvíjanie prírodovednej gramotnosti žiakov gymnázia prostredníctvom bádateľsky orientovaného vyučovania |
Elena Čipková, Zuzana Balážová, Štefan Karolčík | The development of science literacy is an important aim of science education… |
detail | |
2 | Vedia študenti stredných škôl vytvoriť vlastný „kľúč na určovanie rastlinných druhov“? |
Romana Schubertová | The article introduces specifc educational activity intended for the… |
detail | |
2 | Palynologem snadno a rychle |
Dagmar Říhová | Pylová zrna jsou všudypřítomná. Primárně jsou součástí životního cyklu… |
detail | |
2 | Ploštice kněz mateřský v badatelsky orientovaném vyučování zaměřeném na etologii |
Lubomír Hanel | The shield bug Elasmucha grisea (Insecta, Heteroptera,… |
detail | |
2 | Nálezová databáze ochrany přírody – možnosti obohacení výuky, karty druhů a mapy jejich rozšíření |
Karel Chobot | Species Occurrence Database is an ofcial instrument run by Nature… |
detail | |
2 | Ptačí kostra a její znaky |
Jan Řezníček | The article describes skeleton features of the avian species. It is aimed at… |
detail | |
2 | K padesátému výročí zákazu výrovky |
Jan Andreska | The article reflects the anniversary of 50 years since prohibition of hunting… |
detail | |
2 | Rozhovor – Ptáme se doc. Ing. Radka Cibulky, Ph.D. |
Hana Kotoučová | detail | ||
3 | Vliv her s chemickou tematikou na efektivitu výuky chemie |
Martina Černá | Příspěvek pojednává o hře jako jedné z metod vedoucích k rozvoji tvořivosti… |
detail | |
3 | Kdy a jak začít s popularizací chemie? |
Marie Solárová | Popularizace chemie se dostává do popředí zájmu učitelů chemie. Předložený… |
detail | |
3 | Neobyčajné kamenné útvary Slovenska |
Mária Bizubová | The paper presents some of the unusual rock formations of Slovakia, which… |
detail | |
3 | Korekcia miskoncepcií žiakov o fotosyntéze a dýchaní rastlín prostredníctvom bádateľsky orientovaného vyučovania |
Elena Čipková, Štefan Karolčík, Natália Vörösová | Jedným z cieľov vyučovania prírodných vied je viesť žiakov k pochopeniu… |
detail | |
3 | Nebezpečné rostliny |
Zdeňka Chocholoušková | Článek představuje rostliny které mohou být nebezpečné lidem. Demýtizuje… |
detail | |
3 | Systematický přístup prezentace učiva přírodopisu/biologie |
Lucie Hlaváčová | Článek představuje tzv. systematický přístup prezentace učiva přírodopisu… |
detail | |
3 | Dějiny přírodních věd ve škole |
Jana Hájková | Článek na příkladu biologie ukazuje, jaký smysl má věnovat se dějinám… |
detail | |
3 | Divergence a konvergence přírodních věd |
Karel Holada | Divergence a konvergence přírodních věd pohledem učitele chemie – návrh čtyř… |
detail | |
3 | Jak se učitel chemie stane Ámosem chemikářem? |
Vladimír Šmahaj | detail | ||
3 | Zlatá medaile od dánského prince |
detail | |||
3 | Přírodovědci.cz |
detail | |||
3 | Recenze |
detail | |||
3 | Rozmanitosti |
detail | |||
4 | Bezpilotné systémy vo fyzickej geografii |
Ján Sládek, Miloš Rusnák | V príspevku prezentujeme použitie bezpilotných lietajúcich prostriedkov vo… |
detail | |
4 | Inspirace z Českého lékopisu pro praktickou výuku chemie na střední škole |
Helena Mašláňová, Marta Klečková | Český lékopis je jedinečná databáze chemických a fyzikálních vlastností… |
detail | |
4 | Fotomorfogeneze – teoretické základy pro výuku biologie rostlin na školách |
Jana Albrechtová, Libor Sedlecký, Věra Čížková | Rostlinná fotomorfogeneze je souhrn vývojových a růstových procesů, které… |
detail | |
4 | Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve Školním akváriu (I. pohyb živočichů) |
Lubomír Hanel | Příspěvek přináší návody na několik snadně proveditelných pozorování a… |
detail |
ročník 22/2013 | ročník 23/2014 | ročník 24/2015 | ročník 25/2016 |
---|---|---|---|
číslo 1 | číslo 1 | číslo 1 | číslo 1 |
číslo 2 | číslo 2 | číslo 2 | číslo 2 |
číslo 3 | číslo 3 | číslo 3 | číslo 3 |
číslo 4 | číslo 4 | číslo 4 | číslo 4 |
číslo 5 | číslo 5 | číslo 5 | číslo 5 |